De la mentira



Tengo escrito equí sobre la sinceridá, y tamién sobre la mentira, y agora toca falar d’ésta, y de xuru que surde la sinceridá. Les dos cares de la mesma moneda tóquense ensin mirase y calicatiar sobre’l tema, anque sía por escrito y en públicu, pue ayudame a pescanciar dellos vezos y actitúes que m’achisben últimamente. De fechu, ando estos díes sutrumíu polos efectos de les mentires, y anque emponderé nel so momentu’l papel de la mentira pa sobrevivir y esplayéme a gustu sobre les falses virtúes de la sinceridá, convién nesti puntu igualar les perspectives y equilibrar la romana de la moral y la virtú, tanto personales como ayenes. Lo cierto ye que engañámonos a nosotros mesmos continuamente, deformando la memoria a voluntá o inconscientemente hasta creyenos les propies mentires, y nun atopamos niciu de remordimientu por ello, faciéndolo de contino. Al principiu, inventamos una verdá a medies, que nun fai dañu, que ta xustificada quiciás por altos valores morales o la salvación de la patria o d’una idea (eses aloyes tan afayadices p’aniciar cualquier guerra), y col tiempu escaecemos si aquello foi una verdá primera o una mentira ensin meditar.
Dicho esto, la mentira forma parte de la nuestra realidá porque la prefigura y configura, la xunce a los sentimientos y a la memoria, y esta memoria deformante abelluga la mala conciencia que pudiera espertase a hores inadecuaes. Al cabu’l tiempu, afirmamos lo imposible por nun ser menos probable que lo asocedío nel nuestru recuerdu o na nuestra vara de midir responsabilidaes. La realidá fáise y desfáise según convenga na patria de la nuestra memoria, pero casa mal, qué-y vamos facer, cola realidá de los demás. Destamiente, una mentira de la que tamos convencíos de puru evidente, de vivila y sentila como tal, de recordala hasta’l más mínimu detái nos requexos de la nuestra cabeza, arrefundia contra la verdá del otru, esi ser consciente que tamién tien accesu a la realidá dende un puntu de vista distintu y con otros ánimos y enfotos. Esi otru, el nuestru semeyante, vive tamién la so propia mentira o, lo que ye peor, la verdá de les coses como fueron o como son. Ante l’amenaza de la verdá, la mentira repliégase y zarapica, y entamen les incoherencies y les contradicciones. 


D’un tiempu a esta parte apabio abondo pola falta de verdá que m’arrodia, en particular por dellos suxetos venceyaos a la política, que dan-yi vueltes a la imaxe real (dientro d’una lóxica formal mínima o de sentíu común) de les coses cola sida d’acuriosar la realidá a la ficción que viven. Lo más grave ye que quiciás, nun voi ponelo en dulda, estos mentirosos viven la so mentira como dalgo cierto, probable, nel sentíu d’apto pa ser probao, y amás xusto. Los argumentos que refierten la so invención manótienlos a un lláu, y nun quieren saber más que la versión oficial de los sos güeyos y invenciones. Dalquién me dirá que por qué nun soi yo’l mentirosu, o l’autoengañáu poles mies falsedaes. Nun pretendo pasar por impolutu y perfectu, nin por malinterpretar inclusive lo que percibo polos sentíos. Al fin y al cabu, a la realidá accedemos per aciu de la interpretación que fai’l cerebru de les percepciones recibíes. Nosotros interpretamos y conxugamos les acciones según el códigu propiu de la nuestra naturaleza física. El sestu sentíu ye tovía, pamidea, una entelequia ensin fundamentu, un persuasivu pruyimientu de los nuestros deseyos mortales. ¿Quién nun quier tener superpoderes? Y el sestu sentíu pue asonsañar perfechamente una capacidá más qu’humana pa conocer la redolada. Sicasí, son los cinco sentíos los que nos permiten un conocimientu llimitáu pero efectivu de les coses, y la coherencia esixe que l’orde de les situaciones se caltenga d’alcuerdu a parámetros lóxicos. Por exemplu, cuando’l mentirosu quier xustificar el so comportamientu cola reacción que lu motiva. Pue duldase de que m’engañen los sentíos o’l raciociniu, pero la pura lóxica temporal indica que la consecuencia nun pue ser anterior a la causa.
Esta falta de xuntanza ente mentira individual y mentira colectiva, o ente verdá individual (ya que verdá cabe que sía la mentira pal mentirosu) y verdá colectiva apruz como un choque de trenes descarrilaos. Lo que’l mentirosu percibe y lo que los demás ven son realidaes distintes y incompletes, pero la verdá de la xente que razona ensin petites particulares nin la mochila de les mentires diches rescampla mui llueu como p’arrequexar al mentirosu nun exiliu personal, nun encastillamientu de la so propia mentira.
Qu’aluda a la colectividá nun tien qu’interpretase como una glorificación del númberu, que la mayoría, necesariamente por ser mayoría, nun asegura la razón. Pero nel casu que m’ocupa estos díes, y el que m’interesa reflexar equí, ye’l de la mentira como comportamientu patolóxicu, que vence la lóxica asumida pola xente como vezu o demostración. Si dalquién me azota una puñada y yo contesto con una patada, nun pue ser que se xustifique la puñada por la patada posterior. Cuando les razones del mentirosu cambien d’un momentu a otru, ensin que sía posible asitiar una versión definitiva de los fechos o de los pensamientos, cuando la incoherencia conviértese na llingua incomprensible d’un estranxeru, acolliñar los paeceres a un consensu futuru resulta un llabor condenáu al fracasu. Nun se pue alcordar con naide cuando naide quier alcordar nada. El mentirosu acaba por nun tener otra salida que’l caltenimientu de la mentira (encanstillamientu lo llamé anantes) y la publicidá del so arguyu feríu ante los ataques que sufre de manera inxusta y vergoñosa. Son los demás los qu’ofenden, y elli o ella sólo son víctimes que soporten, mal que bien, la inmoralidá de la mentira ayena. Y asina nos va.

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Leave a Reply

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.