Préstenme los perdedores derrotaos, pero préstenme tamién los héroes
derrotaos. La historia de la lliteratura y del cine ta enllena de héroes
derrotaos, capaces de reblagar les dificultaes pa morrer al borde. Hai un
romanticiscu na derrota que esixe que nun sía una derrota cualquiera, sinón una
derrota por altos ideales: l’amor, l’amistád, l’honor, la fidelidá... La vida
asítiase nun peldañu perbaxu los ideales qu’enfrenten a la muerte pa cayer
derrotáu, llegáu’l casu. Navigare necesse est, vivere non est necesse, paez que dixo Pompeyo a los sos marineros, que
nun s’atrevíen a embarcar pol mal tiempu. Vivir nun importa ensin dalgo que
mueva esa vida nuna dirección concreta, y ello anque lleve al nafraxu final. De
fechu, too al rodiu de mio paez un gran naufraxu. Asturies ye un naufraxu
permanente. Asonsaña un barcu al aldu d’un futuru de perdedor. Les empreses
cierren, les subvenciones (maná européu) dexaron d’aportar, los políticos del
signu que sían, y toos nos damos cuenta menos ellos, algamen cotes antolóxiques
d’imbecilidá, el Musel nun recibe barcos, del aeropuertu cásique nun salen
aviones, les conexones ferroviaries son decimonóniques y les carreteres esgayen
pola falta de conservación ellí onde haya dalgo que conservar, que non toa
Asturies dispón de carreteres (lo que xunío a la situación d’aeropuertos y
trenes, afortunadamente dificulta l’exiliu de la mocedá), les cais vacíense y
les cases argayen soles... D’esto yá escribí anantes, pero agora trátase de
reflexonar sobre los restos, la basura, el naufraxu de carácter del asturianu.
Los asturianos en tierra de naide. Siento
dacuando que vieramos la Tierra
dende otra galaxa, como un sistema solar propiu, onde Asturies sedría un
planetucu absurdamente pequeñu, al marxe de la realidá, asina como lu dibuxara
Ruma Barbero en Les Noticies hai tiempu. Vuelvo con Argullol cuando diz
que la historia del naufraxu ye la historia íntima de la humanidá. Pa los asturianos,
el naufraxu ye una condición íntima y pública al empar. Superar el naufraxu pue
ser un bon motivu pa naufragar otra vuelta. Rindise y llevantase. Rindise y
llevantase. Nun hai amor más qu’onde hai dalguna forma de renuncia, escribió
María Zambrano. Tamos avezaos a renunciar. Falta namás que no llevantemos,
anque sía pa dar tortes.
Anduliar
peles cuenques mineres aseméyase a escargatar nos restos d’un naufraxu. Los
castilletes y los edificios asomen al cantil urbanísticu, a un cantu cayer de
puru abandonu, con una incapacidá vergonzante de nuestro pa disparar la
creatividá y emplegar los millones d’euros que nos dieron en remocicar el
nuestru mundu. Les cais arregallaes paécense a les cares de la xente: la mesma
derrota asumida en cautividá, les mesmes engurries del tiempu pasáu y sufríu.
Los ortigales de los xardinos y les cagaes de los perros decoren l’escenariu
apocalípticu d’un naufraxu anunciáu y too paez menos. Dalquién dirá que soi
agoreru por demás, pero convendría decatase de que val más entamar a xubir que
siguir somorguiándonos nel naufraxu hasta que sía demasiao tarde (si nun lo foi
yá). El casu ye que n’Uviéu o Xixón, con
tar meyor, noto tamién esi naufraxu de carácter. El paisaxe físicu espeya’l
sentir psicolóxicu del paisanaxe avieyáu y tristón. Repaso nos periódicos les
declaraciones de los políticos y tiro d’hemeroteca p’afitar que les
esmoliciones d’hai trenta años siguen siendo les mesmes. Poro, concluyo que nun
ye consecuencia de la crisis, esa palabra qu’actua últimamente como conxuru
bruxeril pa desplicalo too. El naufraxu despidióse del pesimismu asturianu y
camudó en realismu inciertu. Cualquier pintor que s’aventara a resumir nun
cuadru l’estáu actual d’ánimu de los asturianos atoparíase nun problema de
grises y colores abuxaos indistinguibles. Amás, tendría que pintar a mitaes una
batalla naval y el naufraxu consecuente de tolos contendientes nel combate.