Lliteratura asturiana (IV)

Voi entrar en materia. Mercar o nun mercar llibros, visibilidá. ¿Qué hai ente estes coordenaes? ¿Cuála ye la solución dable? Nesta serie d'artículos apunté direcciones a meyorar, pero nun ufierté una solución qu'afarara colos estorbos del asturianu, qu'a resultes d'ello la reconocencia política y llegal de la llingua asturiana fora completa, que non la normalización, qu'eso va llevar más tiempu. A lo meyor tampoco agora voi dicir nada interesante.
La mio propuesta ye una solución a llargu plazu. Nun se va algamar nada de mano y col arremangu de resultaos que pide esti mundu de consumismu caníbal. La mio propuesta ye una puerta a un campu abiertu, n'abertal d'oportunidaes y soluciones. La mio propuesta nun ye otro qu'una insumisión constante, de desobediencia civil. Propongo que la sociedá civil asturiana, o polo menos, que la sociedá consciente col asturianu, faigan de la llingua y lliteratura asturianas un estilu de vida. Al marxe de los políticos, que yá traté, o del papel capitalista que tien mercar llibros o nun mercalos, y si ye facedero o non qu'el mercáu s'adientre na reivindicación (vaya, yá salió la palabrina) de la llingua, nosotros tenemos un pasu más que dar.
Nun toi refertando-y a naide la capacidá de concienciación que puean tener les manifestaciones pola llingua. Pero paezme un exerciciu democráticu bien ruinu, periódicu y inconstante como pa que sirva pa sentinos afalagaos y arguyosos del nuestru trabayu pola conservación d'un patrimoniu llingüísticu. Ye como cuando se me quexen de que nun voto nes elecciones xenerales, y depués son esos mesmos que se me quexan los que callen tolos díes cuando puen falar. La responsabilidá social, política, ecolóxica o económica ye ropa pa diario, y non el traxe los domingos pa salir guapos nes semeyes del mayu asturianu, un vienres d'esos nos que andamos pela Uría a la gueta de sable baxo los adoquines o cuando toca encaxar un papeletu nuna urna. La democracia hai qu'exercela tolos díes, y l'asturianu tamién.


 Pamidea la llingua tenía de ser una llamada pa xente de tolos frentes. Identificar asturianu y nacionalismu (esto ye la mio visión de les coses) ye peligroso pol espeyu deformante del restu de nacionalismos españoles (y equí meto tamién el nacionalismu español mesmu). Nun debiera ser asina, pero les coses pa camudales necesiten tiempu y voluntaes. Del tiempu nun andamos mui sobraos, y les voluntaes hai que sumales. Cuando apaez un nacionalismu, xurde otru nacionalismu al llau. L'asturianu tien que quedar al marxe pa nun morrer en metá de la guerra, sutrumíu por unos y por otros como un troféu de vengances y rehenes.
Una sociedá civil implicada cola cultura asturiana va ser más sensible a toles manifestaciones d'esa cultura. Defender el paisaxe d'Asturies y a los paisanos que construyen esi paisaxe (que son la xente que trabaya nos pueblos, los campesinos) pue ser tamién una forma d'ayudar a la llingua. Escribir un mensaxe n'asturianu nun ámbitu castellanu-falante, pa camudar depués el rexistru lligüísticu y que t'entiendan, pue ser una forma de descubri-y a dalquién que l'asturianu ta vivu en delles persones. Mercar un llibru n'asturianu, claro. Facer una asociación col nome, los estatutos y les anuncies n'asturianu anque llueu la charra que se va facer na casa de cultura la dea un vallisoletán que nun sabe nin d'ónde bien la lleche. Falar n'asturianu pel teléfonu. Apoyar campañes de derechos civiles. Dir a conferencies sobre'l patrimoniu cultural. Y tolo que nun se m'ocurre agora.
L'asturianu como forma de vivir, d'alitar, de superar esta anglización constante de la sociedá mundial, de vencer el solipsismu xabaz que mide les emociones col metru de les perres, de zarrar puertes a l'actual marxinación d'estayes (cartelos, toponimia, lliteratura, dalgún premiu, folixes y cantares) na que tamos somorguiaos, y abrir les ventanes a una realidá ensembre n'asturianu.

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Leave a Reply

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.