Lliteratura asturiana (V)

¿Pa qué sirve un escritor na lliteratura asturiana? D’alcuerdu con Maria Zambrano, el conocimientu ye metáfora, y la metáfora españa pa convertise en Mitu. L’oficiu d’escritor esixe de la metáfora como llingua de conocimientu y mecanismu del pensar. La metáfora piensa y pescancia la realidá como nun pue facelo la razón pura, el simple camentamientu lóxicu. Seique sía por esti remor o pruyimientu del crecimientu infinitu que’l capitalismu nos apurre un día sí y otru tamién, que nun pensamos más qu’en términos matemáticos y de cálculu de beneficios. Y entós la metáfora suena a chinu, y la realidá apolmónanos por cuenta d’esa falta aforfugante de definición, llendes o lóxica, porque nun somos a arrepresala, porque la realidá siempre vive albentestate, n’abertal.
Hai poco, un collaciu escritor díciame qu’andaba yo enquivocáu sobre les llectures de los falantes, pensando que los escritores asturianos lleíamosnos ún a otru nun exerciciu d’embeligrismu (perdonái pola babayada) ensin más trescendencia. Esplicóme que non, que nun yeren ellos los que nun nos facíen casu, sinón los escritores ente nós. Nun quise creyelu de mano, pero argumentólo tan amañoso que quedé cásique convencíu. Y esmolíu tamién. 


La importancia de la lliteratura como vehículu d’espresión humana pasa pelos filos que texen los escritores hasta facer una rede onde atropar el mundu, pequeñu o grande. La metáfora d’Asturies, el conocimientu que podemos ufiertar los qu’escribimos d’esta tierra, necesita alimentase de los platos que cocinamos unos y otros. Nun fici encuesta sobre lo que me dixo esti amigu pero, de ser verdá, toparíamosnos nuna situación bien ruina pa defender la lliteratura asturiana. ¿Cómo vamos esperar que nos llean si nun nos lleemos nosotros? Un poema ye una visión del nuestru mundu, y un cuentu, y una novela. Saber cómo ve’l mundu Borges o Rilque ye necesario pa manexar les armes d’escritor o p’asitiar distancia cola redolada al traviés d’otros güeyos. Pero una visión d’otru, cercanu y llonxanu al empar, cercanu por asturianu y llonxanu por distintu, va allumar nueves formes de conocimientu, nueves metáfores. Dixo Plotino que l’amor ye’l güeyu que mira l’oxetu amáu, y lleer a los contemporáneos ye reflexase nel espeyu que descubre la realida d’eso que llamamos Mieres, Asturies, Atlánticu, España, Mediterraneu, Europa, Mundu. Ye difícil amar una lliteratura y un mundu que nun vemos, o vemos solo colos nuestros güeyos.
L’escritor trabaya con metáfores como’l carpinteru con maera. La metáfora nun ye equí solo ferramienta o preséu, ye tamién materia prima cola que conocer la realidá y tresformala. Pienso asina que tola esistencia ye una gran metáfora en construcción cooperativa colos demás. Convertíla en Mitu, camudar el relatu en lleenda, trescalar el tiempu estacionariu y arramar el pensamientu de sieglu en sieglu ye otra historia, propia d’escritores con más habileza que la del que firma estes páxines, pero non menos procuru nin menos amor nel güeyu que mira.

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