Lliteratura asturiana (I)

Entamé estos exercicios d'asturianu como una forma de reflexonar sobre esta llingua dende dientro. La idea que tenía yera facer llingua cola lliteratura, y esplorando toles posibilidaes espresives del asturianu, que son abondes. Nestes páxines que voi iguando con procuru y mieu, exercítome n'asturianu y exercito tamién la llingua. Escribir, la lliteratura a la fin, trai estes paradoxes. Vendría a ser un exerciciu íntimu y públicu al mesmu tiempu, y un exerciciu retóricu nel bon sentíu, digo nel bonu porque anguaño la retórica ta mui desprestixada polos políticos. Ye lo que tien confundir retórica con demagoxa.
Sobre la lliteratura asturiana tiénse escrito muncho y bien por xente más preparao que yo, con conocimientu fonderu y criteriu maduru. Sicasí, paezme interesante apuntar un par d’idées que se m’ocurren. Al rodiu d’esti tema, llevo falando díes con xente estremao, que acolumbra soluciones pa la lliteratura asturiana y pa la llingua de pasu. L’enllaz ente la llingua y la so protección pasa mui bien pel camín de la lliteratura, como motor y como espeyu pa la sociedá. Del motor nun podemos dicir nada. Pa un millonucu de persones que somos, y restando los non falantes n’asturianu qu’hai y que son munchos, queden los revolvinos que-yos da por escribir, que nun ye un númberu mui bultable y que, con too y con eso, dieron a les llingües peninsulares un garapiellu curiosu d’obres lliteraries con dalguna sonadía fuera y peor fortuna dientro. Hai n’Asturies y n’asturianu xente que tienen yá iguada una trayectoria de prestixu, alluendi’l cordal inclusive. Manuel Asur, Xuan Bello, Miguel Rojo, Lourdes Álvarez, Máfer de La Llera, Martín Estrada, Antón García, Berta Piñán, Marta Mori, Xulio Arbesú, Xandru Fernández... Y podía siguir asina amestando nomes o camudándolos por otros menos canónicos y más nuevos, y tolos demás que nun se m’olviden, que munchos de los que más me gusten nun los apurro equí por falta d’espaciu o pa nun aburrir con riestres de nomes. Con too, ¿estos autores son espeyu de dalgo? ¿Cómo ye que nun caltrió na sociedá asturiana, nin siquier nel establishment cultural castellanu-falante, el gran valir de la llingua asturiana y la so lliteratura, y tolo que dello pue sacase pa sintinos más arguyosos del sitiu onde vivimos, pa esplicanos y esplica-yos, sin escaecer el mundu que nos arrodia y llenda?


Un escritor siempre ye espeyu d’un mundu que s’acaba nelli o nos demás. Pero un espeyu necesita un oxetu o un suxetu pa reflexar daqué. Lo otro ye ausencia, y yá sabemos que l’ausencia esiste, llate como un muérganu, que diría Vicente Verdú, sobre too, duel. Cuando un escritor asoleya una novela o un poemariu n’asturianu descubre l’ausencia del llector, el reflexu valeru de la nada. Y quiciás lo peor d’esi silenciu al otru llau de la páxina ye’l recuerdu de la nuestra condición arrequexada, de la nuestra invisibilidá.

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Leave a Reply

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.