Artículos (nin determinaos, nin indeterminaos)

Comparaba Xuan Bello hai tiempu la columna lliteraria cola poesía, y más en concretu col sonetu. A min l'artículu lliterariu recuérdame más a unu d'aquellos caligrames que mecíen palabres con imáxenes, y ónde pue ún saltar d'un párrafu a otru y volver al entamu. Les palabres han escondese tres les idees y al tiempu dar llume no abesío de los razonamientos. En principiu, cualesquier paecíu con un ensayu meditativu ye pura coincidencia, pero la lletra arrepresa la meditación y d'esmenu un esllendor de comprensión toca al llector, que descubre les posibilidaes d'una realidá cazalba. Cásique n'eso pue resumise'l primer mandamientu del articulista: en sopelexar los detalles hasta facelos visibles.
Dende un puntu de vista formal, el bon artículu lliterariu guarda l'arume d'una poesía col formatu d'un testu narrativu. Nun se trata de falar sobre nada determinao nin indeterminao. Un sonetu impón una métrica, y l'artículu, con amosar ritmu y too, nun esixe encaxonamientos. Pasa que munches veces el papel dicta les conclusiones y los temes, y l'autor va siguiendo la sienda hasta'l final abiertu del futuru. Porque un artículu, a diferencia d'una novela, carez de final. Hasta les noveles de final abiertu tan obligaes a terminase pol puru fechu d'empezar. Los poemes y los artículos lliterarios son como l'orbayu, que moya colo ruino que ye y nun sabes cuándo nin cómo va estrincar. Tamién tien dalgo de galletes salaes, como de convite, esto ye, un baturiciu d'oxetos nos que picotiar y amburar el tiempu ente dos comides (éstes sí, con comienzu y final).


Con quien toi d'alcuerdu dafechu, y nun suelo tar, ye con Umbral cuando diz que l'artículu, como'l cuentu, como'l poema, tienen que quedar al mesmu tiempu abiertos y cerraos, completos y incompletos, perfectos en sí mesmos, pero furrulando dica'l futuru. Pa facer esto, yo prefiero escribir al aldu de lo que'l tema me dicta, sin estructura, nin principiu, nin final, averándome al centru con una espiral de camentamientos, qu'usaba cuantayá Ortega n'aquel llibru tan guapu, ¿Qué ye filosofía?
Dotramiente, apriéndese bien ceo que les palabres manchen el papel con retinxíu d'exactitú. El llargor ta llimitáu a unes línees precises, y precises serán les palabres que s'utilicen pa desendolcar el pensamientu, la impresión, la opinión. ¿Y cómo se fai pa nun mancar? N'Asturies ye difícil. Ye un mundín pequeñu y conocémosnos toos. Pises-y los deos a daquién, y ya nun te perdona na vida. Pero ehí un artículu lliterariu tien que ser coherente d'un mou suxetivu, pal autor más que pa naide, magar que'l llector sía tamién compliz de les reflexones del articulista. Nesti sen, hai qu'abandonase al debalu de la palabra, pa namorar enantes que convencer. Y seique nun heba meyor manera de convencer que debuyando con tinu la realidá y el mundu. Non siempres entrambos son lo mesmo. Y ye que pa ún, que inda ye mozu, pero menos de lo que cree, la realidá y el mundu son les dos partes d'una forma de mirar, onde lo qu'amuesen los otros nun se correspuende cola idea que tienen de sí mesmos y de lo que los arrodia. A min pásame lo mesmo, claro, pero agora refiérome a que soi l'observador, el que critica, y al criticar ponse énte l'espeyu del mundu (o el mundín, nesti casu). Porque escribir ye ser xuzgáu, y ¿qué fechos xuzgamos, los escritos o los pensaos?

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Leave a Reply

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.