Exercicios d'asturianu


Lo que pretendo entamar güei ye unos exercicios d’asturianu, exercicios ensin gramática, nin filoloxía, azorianianos, pero exercicios al fin y al cabu, al rodiu del mundu, nuna llingua determinada y como forma d’espresión lliteraria. O polo menos quieren ser artículos lliterarios, non de política nin actualidá, magar que’l detonante sía una noticia pública o un acontecimientu personal. Paez que los artículos d’actualidá son productos perecederos, cola etiqueta del consumu preferente o la caducidá. Sicasí, les crítiques de novedaes lliteraries tienen un atueldu más llargu, pero eso ye pol mor del axetivu más que pola novedá del sustantivu (y perdón pol xuegu de palabres).
La llingua nuna patria nun ye la patria entera. La patria entera ye la llingua y el territoriu, más entovía: la llingua, el territorio y la historia. Esto escribiólo Azorín hai tiempu, y nesta dómina d’amarga cazumbre fáiseme más presente. Zarró Les Noticies en febreru. El selmanariu que llevaba apurriéndonos l’actualidá en llingua asturiana dende’l 96 echó’l candáu, y tengo pa min que ye pérdida grande porque los periódicos faen lliteratura y faen llingua. Nun ye la muerte del periódicu lo que m’esmolez, una y bones too naz y too muerre. Ye la sensación de que la xente ta derrotao poles circunstancies. Y venimos tando derrotaos dende cuantayá.
Escribir nuna llingua llenda los fronteres d’ún mesmu, sirve pa identificase cola redolada, y pa que’l mundu atope’l so sitiu dientru d’ún. Esto ye una apreciación xeneral, que val pa toles llingües. Escribir n’asturianu o cualesquier llingua en víes de desapaecer, por embargu, conviértese nun actu consciente, un aldu de responsabilidá cola historia. Abúltenme palabres bien grandilocuentes según les dexo nel papel, pero agora que l’Academia de la Llingua tien menos perres, agora que se recorten les subvenciones a la normalización del asturianu, agora que nos vemos rendíos toos de un mou o otru, entós agora les mies palabres aporten con más sentíu qu’enantes. Seique fuera qu’escribía n’asturianu como un actu natural, lóxicu, evidente. Dientro de mio entrara la normalización ensin notalo, mientres que nel restu de la sociedá nun se daba tala cosa. Cayóme la venda los güeyos. Cuando escribes n’asturianu tas construyendo un cachín d’historia. Nun me daba cuenta. Ye una historia piquiñina, en minúscules, una reivindicación íntima, una forma de mirase nel espeyu, una metafórica señaldá de reconocencia. A lo meyor estes palabres nun voi lleeles más que yo, pero sedrá suficiente si me reconozo nelles dientru d’unos años.
Cuando cerró la edición dixital de Les Noticies, pensé que diba xenerame menos duelgu que la edición en papel. Equivóqueme tamién neso. Al cerrar la dixital piesllen tamién les posibilidaes tácites de que la edición tradicional resucite alcuando. ¿Qué quedará entós de too esto? Asturnews, Asturies.com y blogs n’asturianu siguen al debalu peles agues cibernétiques. Faen un llabor bien meritoriu, y dende hai muncho. Con too, el papel, tocar les palabres colos deos, guarda inda muncho d’un aquel máxicu que nació con Gutenberg. Cuando dexó d'asoleyase Les Noticies cada vienres nun lo creyí de dalguna forma. El mio subconsciente nun asimilara del too la repercusión del fin del selmanariu. La dignidá de la lletra impresa, se llama. Tocar les coses, mansuñales, sopelexales físicamente, cariciar les coses, failes más reales, como si la piel emitiera un ecu que rebotara nos oxetos para devolver un mensaxe de presencia.

Al entamar, falaba d’una amarga cazumbre, y nun yera sólo referencia o chisgu al poemariu d’Hector Pérez Iglesias, sinón que pretendía amás qu’esti torbolín d’escaleres cuesta abaxo viérase tamién como una cazumbre valioso, una bébora pa salvase, pa reflexonar el camín que perdimos, la sienda que debemos percorrer d’equí n’alantre. Les crisis nun son males ensembre. La metáfora de les escaleres tamién nos apurre el pensamientu de que les escaleres que baxen son les mesmes que suben, y la diferencia ye’l fegadín que ponga’l caminante en subiles. Escribió Aristóteles que nes adversidaes remanez la virtú. ¿Per ónde empezamos a buscar virtúes?

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