Ser un paisanu



Con tantu naufraxu tamos perdiendo hasta les referencies identitaries, y nun me refiero a banderes nin himnos nin toa esa mena de merchandasing ideolóxicu qu’arrefundien pa escontra la xente dalgunos partíos políticos. Refiérome a les construcciones, íntimes y solidaries al empar, que componen el carácter asturianu al marxe de llímites burocráticos. Nesti sen, naufragamos ensin aloya dable. La derrota psicolóxica de los asturianos ta llevando a un esbarrumbamientu de los sos afitamientos simbólicos, aquellos que funden un carácter o una manera de ser. Delles espresiones llingüísticques dicen muncho del asturianu como ser consciente, responsable de los sos actos acullá de consideraciones individual, como suxetu colectivu (y non políticu, que nun toi equí apurriendo nenguna propuesta nacionalista). L’análisis que pretendo ye cultural dafechu, a partir d’impresiones personales y esperiencies diaries, quiciás ensin sustentu científicu pero con un convencimientu ciertu d’achisbar dalguna triba d’orientación nel carácter de los asturianos. Dellos comportamientos vencéyense al asturianu nun estereotipu iguáu dende fuera, y otros nacen de dientro, con una semántica especial qu’apunta nicios concretos y determinaos.  Nun soi quién pa saber si la espresión “ser un paisanu”, qu’usara mio pa y mio güelu pa enculturame cuando neñu, reblagara percima de los cumales qu’a mou de llende arrodien les cuenques mineres. Que lo sintí siempre pa esti llau, nun hai dulda. Que n’Uviéu, Bimenes, Onís o Cuideiru s’utilice tamién, d’eso tengo más duldes, anque sospecho que sí. Tamién convién “ser una muyer”, y la imaxe consolidada de vezos qu’esa expresión implica ye estremada de los vezos del home, y ye que les esixencies pa unos y otres nun son les mesmes. Con too, sí ye igual qu’esa metáfora supón una riestra determinada y constante de característiques que l’home o la muyer, según el casu, debe cumplir. Ser un paisanu nun implica pal home, que ye’l supuestu que meyor conozo, un rasgu determináu nos muérganos sexuales. Ser un paisanu nun obedez a pertener al sexu masculín, sinón a practicar unes maneres concretes de rellación social.
Ser un paisanu ye tener un destín, y creyer nel destín supón asumir una responsabilidad consciente sobre la propia vida. Pensar qu’hai un destín abulta sobre’l llombu como una fardalada d’obligaciones morales, de responsabilidá en resume. Un paisanu asturianu débese a la palabra, y pa siguir siéndolo débese a la coherencia y a un sentíu desarrolláu de la xusticia. Anguaño ta perdiéndose, pero una comunidá social como l’asturiana fundóse y asentóse sobre les convicciones y la confianza d’unos paisanos n’otros, y d’unes muyeres n’otres. Venceyao a ser un paisanu ta la espresión “nun tener chapeta”. Chapeta significa formalidá o, lo que ye lo mesmo, responsabilidá. Nun basta responder a los petites personales: un paisanu tien consigo y cola so familia una responsabilidá de caltener un estáu de respetu personal y social. La so vida abarca acullá d’un espaciu llimitáu de tiempu coincidente cola so permanencia nesti mundu. Hai un destín que respetar y onde respetase.
 

 Amás, ser un paisanu o una muyer “de la so casa”, que dicíen cuantayá, nun ye oficiu por hores, sinón condición permanente y consecuente. Les implicaciones d’amosar una manera de ser y tar énte’l mundu nun camuden pol llugar onde se desplieguen. Ser un paisanu ye una condición moral, y como tal esixencia ética ye imperativo exercela en tou momentu, tamién en casa. Al aviesu de lo que puea pensase, quiciás sía en casa onde ser un paisanu importe más, porque en casa encultúrase a los guah.es, que son la semiente pa espoxigar la cadarma simbólica qu’hai tres los vezos autorizaos y respetables del asturianu arrechu y responsable. Los guah.es tamién responden ante la familia de les sos trastaes. Trastaes, calaveraes, enriedos y fechorías que, si tien un puntu de gracia, nun van dexar en mal llugar a la familia, sinón que puen ser niciu de futuros paisanos y muyeres de respetu. Pero, de mano, l’espeyu patriarcal dicta unes ringleres nidies sobre cómo hai que ser y responder de nenu y de mayor, condiciona y determina, esplica por asonsañamientu. L’asturianu ye un paisanu dende que se llevanta hasta que s’acuesta, cuando mira y cuando lu miran, y tamién cuando nun pue ser vistu, especialmente cuando, invisible pa toos, ye visible pa elli namás. Entóncenes pue demostrase meyor a sí mesmu’l valor de la sustancia ética cola que ta fechu. 
Con too, ye verdá qu’esta característica ta perdiéndose, y piérdese, qué curioso, la importancia que tien la pérdida material (sí, perder pue ser importante) a resultes del beneficiu moral. A veces piérdese pa ganar, diz mio pá de cuando en vez. El verbu ganar cárgase d’una significación positiva, que suel tener en términos económicos, y esa semántica algama a estremaos campos de la vida humana, como si fora un verbu omnipresente y necesariu. Cásique auxiliar, como l’haber o’l ser. El capitalismu enraigonáu en toles estayes de la sociedá d’anguaño vuelve incomprensibles aquellos vezos que nun encartien con un resultáu beneficiosu o bonal no material. Ser un paisanu, a veces, cuesta perres o implica un dañu económicu, pero implica tamién una ganancia moral y de respetu qu’entama a esnidiase como acepción consuetudinaria. Ta perdiéndose, y los criterios resultadistes condicionen les actitúes y les rellaciones ente la xente. Y cola perda de la condicición de paisanu o muyer, esbarrumba la confianza nos demás, esa xuntura imprescindible pa conocenos y reconocese.

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Leave a Reply

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.