Con tantu naufraxu tamos perdiendo hasta les referencies identitaries,
y nun me refiero a banderes nin himnos nin toa esa mena de merchandasing
ideolóxicu qu’arrefundien pa escontra la xente dalgunos partíos políticos.
Refiérome a les construcciones, íntimes y solidaries al empar, que componen el
carácter asturianu al marxe de llímites burocráticos. Nesti sen, naufragamos
ensin aloya dable. La derrota psicolóxica de los asturianos ta llevando a un
esbarrumbamientu de los sos afitamientos simbólicos, aquellos que funden un
carácter o una manera de ser. Delles espresiones llingüísticques dicen muncho
del asturianu como ser consciente, responsable de los sos actos acullá de
consideraciones individual, como suxetu colectivu (y non políticu, que nun toi
equí apurriendo nenguna propuesta nacionalista). L’análisis que pretendo ye
cultural dafechu, a partir d’impresiones personales y esperiencies diaries,
quiciás ensin sustentu científicu pero con un convencimientu ciertu d’achisbar
dalguna triba d’orientación nel carácter de los asturianos. Dellos
comportamientos vencéyense al asturianu nun estereotipu iguáu dende fuera, y
otros nacen de dientro, con una semántica especial qu’apunta nicios concretos y
determinaos. Nun soi quién pa saber si
la espresión “ser un paisanu”, qu’usara mio pa y mio güelu pa enculturame
cuando neñu, reblagara percima de los cumales qu’a mou de llende arrodien les
cuenques mineres. Que lo sintí siempre pa esti llau, nun hai dulda. Que
n’Uviéu, Bimenes, Onís o Cuideiru s’utilice tamién, d’eso tengo más duldes,
anque sospecho que sí. Tamién convién “ser una muyer”, y la imaxe consolidada
de vezos qu’esa expresión implica ye estremada de los vezos del home, y ye que
les esixencies pa unos y otres nun son les mesmes. Con too, sí ye igual qu’esa
metáfora supón una riestra determinada y constante de característiques que
l’home o la muyer, según el casu, debe cumplir. Ser un paisanu nun implica pal
home, que ye’l supuestu que meyor conozo, un rasgu determináu nos muérganos
sexuales. Ser un paisanu nun obedez a pertener al sexu masculín, sinón a
practicar unes maneres concretes de rellación social.
Ser un paisanu ye tener un destín, y creyer nel destín supón asumir una
responsabilidad consciente sobre la propia vida. Pensar qu’hai un destín abulta
sobre’l llombu como una fardalada d’obligaciones morales, de responsabilidá en
resume. Un paisanu asturianu débese a la palabra, y pa siguir siéndolo débese a
la coherencia y a un sentíu desarrolláu de la xusticia. Anguaño ta perdiéndose,
pero una comunidá social como l’asturiana fundóse y asentóse sobre les
convicciones y la confianza d’unos paisanos n’otros, y d’unes muyeres n’otres.
Venceyao a ser un paisanu ta la espresión “nun tener chapeta”. Chapeta
significa formalidá o, lo que ye lo mesmo, responsabilidá. Nun basta responder
a los petites personales: un paisanu tien consigo y cola so familia una
responsabilidá de caltener un estáu de respetu personal y social. La so vida
abarca acullá d’un espaciu llimitáu de tiempu coincidente cola so permanencia
nesti mundu. Hai un destín que respetar y onde respetase.
Amás, ser un paisanu o una muyer “de la so casa”, que dicíen cuantayá,
nun ye oficiu por hores, sinón condición permanente y consecuente. Les
implicaciones d’amosar una manera de ser y tar énte’l mundu nun camuden pol
llugar onde se desplieguen. Ser un paisanu ye una condición moral, y como tal
esixencia ética ye imperativo exercela en tou momentu, tamién en casa. Al
aviesu de lo que puea pensase, quiciás sía en casa onde ser un paisanu importe
más, porque en casa encultúrase a los guah.es, que son la semiente pa espoxigar
la cadarma simbólica qu’hai tres los vezos autorizaos y respetables del
asturianu arrechu y responsable. Los guah.es tamién responden ante la familia
de les sos trastaes. Trastaes, calaveraes, enriedos y fechorías que, si tien un
puntu de gracia, nun van dexar en mal llugar a la familia, sinón que puen ser
niciu de futuros paisanos y muyeres de respetu. Pero, de mano, l’espeyu
patriarcal dicta unes ringleres nidies sobre cómo hai que ser y responder de
nenu y de mayor, condiciona y determina, esplica por asonsañamientu.
L’asturianu ye un paisanu dende que se llevanta hasta que s’acuesta, cuando
mira y cuando lu miran, y tamién cuando nun pue ser vistu, especialmente
cuando, invisible pa toos, ye visible pa elli namás. Entóncenes pue demostrase
meyor a sí mesmu’l valor de la sustancia ética cola que ta fechu.
Con too, ye verdá qu’esta característica ta perdiéndose, y piérdese, qué curioso, la importancia que tien la pérdida material (sí, perder pue ser importante) a resultes del beneficiu moral. A veces piérdese pa ganar, diz mio pá de cuando en vez. El verbu ganar cárgase d’una significación positiva, que suel tener en términos económicos, y esa semántica algama a estremaos campos de la vida humana, como si fora un verbu omnipresente y necesariu. Cásique auxiliar, como l’haber o’l ser. El capitalismu enraigonáu en toles estayes de la sociedá d’anguaño vuelve incomprensibles aquellos vezos que nun encartien con un resultáu beneficiosu o bonal no material. Ser un paisanu, a veces, cuesta perres o implica un dañu económicu, pero implica tamién una ganancia moral y de respetu qu’entama a esnidiase como acepción consuetudinaria. Ta perdiéndose, y los criterios resultadistes condicionen les actitúes y les rellaciones ente la xente. Y cola perda de la condicición de paisanu o muyer, esbarrumba la confianza nos demás, esa xuntura imprescindible pa conocenos y reconocese.
Con too, ye verdá qu’esta característica ta perdiéndose, y piérdese, qué curioso, la importancia que tien la pérdida material (sí, perder pue ser importante) a resultes del beneficiu moral. A veces piérdese pa ganar, diz mio pá de cuando en vez. El verbu ganar cárgase d’una significación positiva, que suel tener en términos económicos, y esa semántica algama a estremaos campos de la vida humana, como si fora un verbu omnipresente y necesariu. Cásique auxiliar, como l’haber o’l ser. El capitalismu enraigonáu en toles estayes de la sociedá d’anguaño vuelve incomprensibles aquellos vezos que nun encartien con un resultáu beneficiosu o bonal no material. Ser un paisanu, a veces, cuesta perres o implica un dañu económicu, pero implica tamién una ganancia moral y de respetu qu’entama a esnidiase como acepción consuetudinaria. Ta perdiéndose, y los criterios resultadistes condicionen les actitúes y les rellaciones ente la xente. Y cola perda de la condicición de paisanu o muyer, esbarrumba la confianza nos demás, esa xuntura imprescindible pa conocenos y reconocese.