Díes d'orbayu y sol



¡Qué cambiantes somos los asturianos! ¡Qué rebexín con pensar un día d’una manera y al siguiente d’otra! Esti humor atlánticu nuestru, desconfiáu no fondo, coñón y atmosféricu recuérdame munchu al tiempu d’Asturies (meteorolóxicu, non cronolóxicu, que too convién esclarialo). Escribo esto mentes m’anuncien qu’hoi va ser el día más calentón y afogadizu del añu y les protestes xorrecen al mio rodiu. Nunca nun tamos contentos, cuando por frío, cuando por calor. Primero préstanos un pocu de fríu, pero dos díes asina y esperamos el sol como guah.es el recréu. Una selmana de sol y tamos ablayaos pol sudu y la cascancia de los rellumos solares nel nuestru pelleyu tradicionalmente blancu. Y estos padecimientos treslládense a los nuestros vezos y costumes, dexen un posu d’inseguridá y aliten un ánimu pa retrucar tolo que nun s’amañe al nuestru humor veleteru.
Con too, les quexes de nós nun son gratuites. El vienres llovió como si nun hubiera mañana, el sábadu llevantó de calor con ñubes sucies y cielu arregalláu, el domingu cayíen los páxaros, pero a la tarde torcióse’l día y zarapicaron les temperaturas hasta que tuvi qu’endolcame na cama como un corpuspín ante’l peligru. Ayeri entamaron a xubir y hoi ameyoró tanto l’asuntu que sudo por ser y tar, ensin más conxugación verbal que sía dable o aconseyable. ¿Quién manexa’l termostatu d’esti país arrequexáu ente’l mar y los cumales? Según Miguel Rodríguez Muñoz, les estaciones del añu n’Asturies asocédense igual que si foran mangoniaes por un maniáticu del zapping, pero cuido qu’equí refierse más bien a que los díes camuden en socesión azarienta y imprevisible, porque les estaciones sí que nun me paecen tan cambiantes. De fechu, a diferencia del restu del mundu occidental (que ye’l que meyor tengo pasiao y respirao), Asturies tien sólo dos estaciones: primavera (d’abril a setiembre) y seronda (d’ochobre a marzu). El ciclu vital y estacional que tan bien conocíen nos pueblos repítese con regularidá confiable y menguao de cambios, ensin sobresaltos más allá de los individuales de cada día o cada hora, que escribí unes llinies atrás. Nel cómputu mensual de temperatures y agua que se puea facer en territoriu asturianu, les cifres aseméyense abondo tol añu, de xeitu qu’entramos n’agua n’ochobre y nun salimos hasta l’ochobre siguiente con pingarataes de sol en xunetu y agostu y munchos díes buxos pel mediu de cualesquier selmana, del mes que sía.
Esto tien que preconfigurar dalgo, nun sé, un daqué de quién somos y cómo nos atopamos nesti universu particular. La decepción como llingua d’aseguramientu y perfeccionamientu, la rocea como escudu de defensa frente al futuru y al presente, la resquiebra nos convencimientos propios a la mínima crítica ayena (yá sabemos que lo ayeno vien d’acullá, onde brilla’l sol y les idees, qu’en seco paez que se piensa meyor, o eso nos dicen), los suaños siempre realistes del asturianu (d’esto habrá que falar dalguna vez), que nun s’atreve a volar nun vaya ser qu’espierte y duelga la realidá más de lo que yá duel ensin dormir nada… Too ayuda a xuntar les pieces del calter asturianu. Celebramos les allegríes, pero celebrámoslo pocu. N’otres tierres, más del sur hai que dicilo, les rises son risotaes y les victories son definitives. N’Asturies nun rimos, sonrimos como muncho, y les victories son siempre pírriques. Llevantamos el puñu pa celebranos y celebrarlo, pa reivindicar y p’amenazar, p’afirmanos y pa reafirmanos, porque nun nos atrevemos a abrir les manes y aplaudir. Pensamos que mañana va volver llover y nun paga la pena acelerase tantu por tan pocu. La sonrisa coñona d’un asturianu énte los glayíos desaforaos d’un calentucu d’ánimu y espíritu remite a esi tiempu atmosféricu qu’espera como un raposu a que te descuides, y descuides el paragües en casa.
Cuando estudiaba la carrera, compartía una zuna tácita con un collaciu filosóficu y tristón, col que fici los cinco cursos, una d’eses maníes que xuncen y sirven d’argamasa pa iguar una amistá, una tochura absurda y ensin sentíu, o con tol sentíu del mundu según se mire, qu’entienden dos persones como códigu ente elles y que necesiten pa saber qu’hai un venceyamientu, un vínculu invisible de comunidá. Esti xestu consistía n’imitar a Yelena Shushunova, y facíemoslu siempre depués de preguntanos ún a otru qué puntuación sacáramos na última llista de notes publicada. Voi poner n’antecedentes al llector.


Imaxinemos la situación: Yelena Shushunova y Daniela Silivas enfréntense en tolos aparatos durante la final de los Xuegos Olímpicos de Seúl en 1988. Les puntuaciones son paecíes y nun baxen del 9.900. La perfección de los exercicios apavoria pola cenciellez cola que s’executen: paraleles, barra fixa, suelu… Alternen les notes, a veces un 10, otres un 9.900… Nel últimu exerciciu van empataes. La tensión ye máxima, una de les finales más competíes de la historia. Salta Silivas y consigue 9.950, lo que xuncío a la ventaxa que trai de 0.025 nos otros aparatos, esixe de Shushunova un 10 de los seis xueces pa mediar un 10 nel total de los exercicios y ganar l’oru. Salta Shushunova. El saltu ye perfechu, pero ella va pal asientu y permítese namás una sonrisa. Los xueces fáense esperar. La cara de tensión de Daniela Silivas ye un poema, nun sabe si rir o llorar, la probe rumana.
Mentes tantu, la rusa Shushunova tien los güeyos zarraos, la cara seria ensin barruntar enfadu, un puntu de resignación y confianza, un enfotu mui asturianu de que va dar igual una cosa qu’otra, y lo que güei ye derrota mañana pue camudar en victoria. A la fin, los xueces sacan la nota: 10.000. Shushunova mira a la cámara y fai’l signu de la victoria colos deos índiz y corazón. Nun sé yá si esto foi asina, si hai rexistru videográficu, o too ye frutu d’un alcuerdu compliz ente’l mio collaciu y yo. Pero cuando aprobábemos un examen mirábemos ún pa otru, colos fustaxes serios y soviéticos, y facíemos la V de la victoria. Namás. ¿Quién sabe qué tiempu fadrá mañana pa qu’una pequeña victoria mereza más esparabenes de les necesaries?, pensábemos entós y agora.

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Leave a Reply

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.