Desconfiamos
de los demás, volvímonos unos setosos, Anque tengo falao del
carácter poliédricu del asturianu, foi siempre como ser social,
esto ye, en cuantu a comportamientu colos demás. Na mesma persona
atopamos el sentíu del humor y l’amarguxu más concentráu, el
miéu y la resignación, la xenerosidá y l’egoismu, y asina
munchos más. Por embargu, esi trastornu de personalidá tripolar nun
se da cuando vemos el comportamientu del asturianu ún a ún. Nesti
contestu habría unos mínimos de sentimientu y identidá personal
monolíticos y pedregosos. Un mínimu común denominador. Como una
frontera pela que’l pasu nun se permitiera a toa clase d’actitúes.
L’asturianu aguántalo too, prefier nun complicase la vida social,
pero defiende con fuercia la so intimidá personal, qu’entama de
puertes pa dientro y termina nel so pechu y na so cabeza. L’asturianu
paez abiertu a la xente, vocingleru y folixeru. Ser un paisanu esixe
tamién saber tar, saber comportase nes ocasiones más estremaes. Un
paisanu nunca nun falla, porque’l so nome y el de la so familia
ponse en xuegu con cada xestu públicu. Poro, la separación ente lo
público y lo privao tien nel asturianu una consistencia radical, de
raigañu. Ser un paisanu implica lo mesmo en casa que na cai, pero
los espectadores son distintos.
L’asturianu
protexe la so casa cola ausencia de peligru. Pocos mecanismos de
protección sofiten tanto la evitación d’una respuesta como
l’ausencia d’ataque. Perugrullada asemeyada sólo tien
xustificación escribila porque detrás treslluz una concepción
familiar de la intimidá, como si lo íntimo fora acullá del propiu
cuerpu p’acarretar tamién como partes propies a persones enteres,
miembros de la mesma familia, que desendolquen un sistema simbólicu
del asturianu como persona. La casa abelluga a ún dientro, pero ún
ye más que ún mesmu. Ye tamién la muyer y los fíos, los pás, los
güelos. Nun importa la cacía que recueye la sangre mientres sía la
mesma. Y la sangre, nesto nun somos distintos a cualquiera, prefier
guardase dientro d’ún, y nun dexala a la vista.
Dicíame
un castellanu afincáu n’Asturies tola vida que l’asturianu nun
yera tan abiertu como paecía. L’asturianu nun t’invita a casa.
Entamar una espirica nun chigre con un asturianu ye lo más cenciello
del mundu. L’asturianu ta esperando por ello, cásique deseyándolo.
Podéis ser los meyores amigos del mundu, falar de too, querer lo
mesmo, confesase lo más fondo y llorar poles llaceries del mundu.
Pero cuando sía mui tarde, o l’albancia avise del riscar d’otru
día nos cumales llonxanos d’esti valle de llárimes y risotiaes
onde nos punxeron los pás, caún dirá pa casa, y nun habrá más.
El castellano nun te fala, cásique nin te mira cuando entres nel
chigre. De mano, los chigres castellanos son más tristonos,
amusgaos, y secos. Los parroquianos mírente al entrar, una güeyada
d’abaxo arriba y vuelta al periódicu. Les coses coméntense en voz
baxa, en corrillos polos requexos y ensin abrir munchu nin la boca
nin el corazu. Hasta’l castellanu más cantarín fala sonce, pero
invítate a casa depués d’un tiempu de convivencia nel pueblu. Yes
d’otru lláu, pero vinisti a trabayar la mesma tierra, y eso igüa
un canal soterrañu de comunicación ente les persones.
L’asturianu
nun t’invita a casa. Hai años que sois amigos, que vais de
vacaciones xuntos, hasta quedáis de folixa pela nueche, empalmando
xaréu y trabayu, clariar y tapecer nuna llinia continua y decidida
dica la murga amistosa d’unes sidres. Conoces a los sos collacios,
les moces que-y gusten y tan vetaes pa ti o los homes, según el
casu, que tamién tranquen les posibilidaes de seducción so pena de
perder l’amistá ganada y merecida. Sabes muches coses de la so
vida y, poro, la confianza nun ye sólo una palabra escrita nes
paredes de la memoria mercantil de delles feches de como’l
cumpleaños o les navidaes. El llazu que vos xunce ye bien fuerte,
pero nun taría en to casa más d’un par de veces, o pue qu’entovía
non. L’asturianu ye mui abiertu, pero la casa de so ye un castiellu
imposible que nun almite la entrada a cencielles. El peaxe a la casa
d’un asturianu cóbrase bien caru y les puertes ábrense cuando la
asturianu ta mui seguru de nun dexar entrar al l.lobu. El llar ye
sagráu. Les palmiotaes na espalda y les palabres gayoleres
espárdense en cualquier momentu por mor de la natural pachorra del
asturianu. Pero hasta ehí. En casa entren namás que los de casa.