Invitar a casa

Desconfiamos de los demás, volvímonos unos setosos, Anque tengo falao del carácter poliédricu del asturianu, foi siempre como ser social, esto ye, en cuantu a comportamientu colos demás. Na mesma persona atopamos el sentíu del humor y l’amarguxu más concentráu, el miéu y la resignación, la xenerosidá y l’egoismu, y asina munchos más. Por embargu, esi trastornu de personalidá tripolar nun se da cuando vemos el comportamientu del asturianu ún a ún. Nesti contestu habría unos mínimos de sentimientu y identidá personal monolíticos y pedregosos. Un mínimu común denominador. Como una frontera pela que’l pasu nun se permitiera a toa clase d’actitúes. L’asturianu aguántalo too, prefier nun complicase la vida social, pero defiende con fuercia la so intimidá personal, qu’entama de puertes pa dientro y termina nel so pechu y na so cabeza. L’asturianu paez abiertu a la xente, vocingleru y folixeru. Ser un paisanu esixe tamién saber tar, saber comportase nes ocasiones más estremaes. Un paisanu nunca nun falla, porque’l so nome y el de la so familia ponse en xuegu con cada xestu públicu. Poro, la separación ente lo público y lo privao tien nel asturianu una consistencia radical, de raigañu. Ser un paisanu implica lo mesmo en casa que na cai, pero los espectadores son distintos.
L’asturianu protexe la so casa cola ausencia de peligru. Pocos mecanismos de protección sofiten tanto la evitación d’una respuesta como l’ausencia d’ataque. Perugrullada asemeyada sólo tien xustificación escribila porque detrás treslluz una concepción familiar de la intimidá, como si lo íntimo fora acullá del propiu cuerpu p’acarretar tamién como partes propies a persones enteres, miembros de la mesma familia, que desendolquen un sistema simbólicu del asturianu como persona. La casa abelluga a ún dientro, pero ún ye más que ún mesmu. Ye tamién la muyer y los fíos, los pás, los güelos. Nun importa la cacía que recueye la sangre mientres sía la mesma. Y la sangre, nesto nun somos distintos a cualquiera, prefier guardase dientro d’ún, y nun dexala a la vista.
Dicíame un castellanu afincáu n’Asturies tola vida que l’asturianu nun yera tan abiertu como paecía. L’asturianu nun t’invita a casa. Entamar una espirica nun chigre con un asturianu ye lo más cenciello del mundu. L’asturianu ta esperando por ello, cásique deseyándolo. Podéis ser los meyores amigos del mundu, falar de too, querer lo mesmo, confesase lo más fondo y llorar poles llaceries del mundu. Pero cuando sía mui tarde, o l’albancia avise del riscar d’otru día nos cumales llonxanos d’esti valle de llárimes y risotiaes onde nos punxeron los pás, caún dirá pa casa, y nun habrá más. El castellano nun te fala, cásique nin te mira cuando entres nel chigre. De mano, los chigres castellanos son más tristonos, amusgaos, y secos. Los parroquianos mírente al entrar, una güeyada d’abaxo arriba y vuelta al periódicu. Les coses coméntense en voz baxa, en corrillos polos requexos y ensin abrir munchu nin la boca nin el corazu. Hasta’l castellanu más cantarín fala sonce, pero invítate a casa depués d’un tiempu de convivencia nel pueblu. Yes d’otru lláu, pero vinisti a trabayar la mesma tierra, y eso igüa un canal soterrañu de comunicación ente les persones.


L’asturianu nun t’invita a casa. Hai años que sois amigos, que vais de vacaciones xuntos, hasta quedáis de folixa pela nueche, empalmando xaréu y trabayu, clariar y tapecer nuna llinia continua y decidida dica la murga amistosa d’unes sidres. Conoces a los sos collacios, les moces que-y gusten y tan vetaes pa ti o los homes, según el casu, que tamién tranquen les posibilidaes de seducción so pena de perder l’amistá ganada y merecida. Sabes muches coses de la so vida y, poro, la confianza nun ye sólo una palabra escrita nes paredes de la memoria mercantil de delles feches de como’l cumpleaños o les navidaes. El llazu que vos xunce ye bien fuerte, pero nun taría en to casa más d’un par de veces, o pue qu’entovía non. L’asturianu ye mui abiertu, pero la casa de so ye un castiellu imposible que nun almite la entrada a cencielles. El peaxe a la casa d’un asturianu cóbrase bien caru y les puertes ábrense cuando la asturianu ta mui seguru de nun dexar entrar al l.lobu. El llar ye sagráu. Les palmiotaes na espalda y les palabres gayoleres espárdense en cualquier momentu por mor de la natural pachorra del asturianu. Pero hasta ehí. En casa entren namás que los de casa.

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Leave a Reply

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.