Ye tiempu de poesía

Agora que’l tiempu aguiya a quedar en casa, y mirar l’orbayu cayer como quien mira los segundos nel segunderu d’un reló mecánicu o’l sable amontonase nun reló d’arena, agora que los díes son más curtios y van acurtiándose hasta que la seronda taragañe too, agora pue ser bon momentu pa la poesía. Pamidea n’Asturies hai tanto poetas porque suañamos espiertos y la poesía ye suañar con consciencia, a diferencia del suañar a seques o dormíu, onde se barrunta una poesía ensin control del raciociniu o poesía surrealista ensin más axetivos. El tiempu atmosféricu d’Asturies invita a tomar un daqué caldio, endolcase nuna manta y poner una lluz pequeñina qu’allume lo mínimo. La poesía esixe poca lluz pa nacer, cásique se tresforma n’animal nocturnu, como una curuxa, y echa a esnalar pelos aires de la memoria, que son aires arremolinaos que traen y lleven, colen y vuelven, aparen y arranquen según l’azarienta voluntá de la inconsciencia.


Asturies vive nun tiempu siempre circular, poéticu, nel que los temes repítense y los tonos guarden el mesmu color buxu. Según Rafael Argullol, la poesía reproduz el rellatu secretu de caún. Nun se refier a esi rellatu cronolóxicu y narrativu que facemos de cara a los demás sobre quién somos y qué ficimos, sinón a eses alcordances invencibles qu’apaecen pesie a too, al marxe de petites y disgustos, rellumantes en metá d’años ermos de recuerdos, años nos que paez que nun esistimos salvo esa alcordanza o intre de vida. Suelen ser momentos definitivos, o que tienen dalgo de definitivo, de sustancial o radical, nel sentíu etimolóxicu de la palabra. Tola poesía del ser humanu compónse d’esos momentos que lo’arrebaten too, qu’afaren con too... Anagnórisis determinantes de la identidá. Pa decatase d’estos momentos y verbalizalos al traviés de la poesía fai falta suañar espiertos, ver y nun ver al empar: azarramicar los güeyos como un Buda y esperar la revelación que quite’l velu a la cosa p’afondar na Idea. Los asturianos tamos avezaos a suañar, a descubrir esos instantes tres la cortina d’agua que les ñubes texen sobre nós. Gracies a la poesía del agua y el vientu, de la ñeve cuando cuadra, y de los rellugos escasos que’l sol regala dacuando, los asturianos pasamos la vida suañando una y otra vuelta los mesmos recuerdos y situaciones. Quiciás por eso nos adorna un talentu especial pa la poesía, y seique la llingua asturiana sía fía d’esa necesidá d’espresar los secretos inconfesables de caún, dicir les palabres ensin diciles, arrodiar pa representar la realidá col dibuxu del furacu que queda depués de les palabres diches. Camiento que nun hai nel asturianu munches palabres qu’indiquen astracciones, anque tamién sía verdá que nun hai palabres astractes. Al asturianu nun-y presta falar de verdá, maldá, responsabilidá, igualdá, determín, y busca los exemplos concretos pa reflexar esos aspectos astractos, como si los oxetivara asina, o los definiera nuna continua necesidá d’atopar realidaes que cuadren a la falancia d’astracciones como guapura, coraxe, fraternidá o amor.


Pa falar de los temes poéticos, que son los temes de tolos tiempos, fai falta otra cosa: detener el tiempu, y ello ye bien cenciello equí. Tamién ayuda que los díes y les nueches se paezan, non como nes tierres del sur, onde depués d’un día soleyeru aporta la nueche con rontundidá y evidencia: nun hai posibilidá d’enquivocación. Los díes asturianos aseméyense la mayor parte del añu a una riestra de nubosidaes variables que somorguien estes tierres nun eternu atapecer. N’Asturies nun pasa’l tiempu tampoco, como tiempu d’evolución o acción. Nun hai narración nin historia. Sólo pue haber historia, con minúscula o con mayúscula, cuando l’avance del tiempu trescurre nuna llinealidá regular y constante. Sicasí, Asturies, como Comala, ta poblada por pantasmes nun realismu máxicu inevitable que nos fai cayer nes mesmes fantasíes y sentimientos. Como seres poéticos que somos, los asturianos repetimos col albanciar o al atapecer los grandes asuntos poéticos de la humanidá pa reinterpretalos cada vez, ensin cascanciu, dende perspectives estremaes y iguales, y fuera del sable del tiempu. Pero non sólo acudimos a la poesía al entamar o terminar la xornada: tamién somos poetes nesa mayoría de díes borrinosos qu’amataguen la lluz del sol y ufierten esi cielu atufáu y ñeblinosu que sema al aldu una poesía señardosa y resignada. Porque na poesía asturiana, sía de la xeneración lliteraria que sía, acusbia dalgo paecío a la resignación y al avenimientu, como xente de bona broya que somos, arriendes de poetes. N’Asturies tol añu ye tiempu de poesía.

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Leave a Reply

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.