En tou
asturianu, sía home o muyer, que nesto toi usando’l xenéricu por
economía del llinguaxe, hai un resistente, dalquién con un ciñu
especial por reaccionar a les acciones ayenes, ensin que’l motor
primeru sía’l propiu ser humanu sinón la realidá nicia que
fiende la carne pa bien o pa mal. L’asturianu nun avanza, espera a
veles venir y depués decide. Nun arriesga si pue aselar. Tengo
observao que la xente asturiano ri les gracies en públicu al
gallucu, al qu’espolleta, al que manda, al que lleva’l mantu del
prestixu, y al empar critíquenlu asgaya en privao y solidarícense
col perseguíu cuando naide nun nos ve. Pero solo lo xusto, ensin
comprometese. Hubo otros tiempos, ye verda, en que les coses nun
yeren asina. Pero güei convién atechase y neso l’asturianu nun
tien comparanza.
L’asturianu
resístese a cambiar, resístese a cerrar les puertes o abrir les
ventanes según toque, l’asturianu ye resistente por naturaleza.
Tou asturianu guarda un espíritu de resistencia a la movilidá. Ama
l’enfrentamientu públicu si nun tien consecuencies series, y
glorifica’l discutiniu priváu si tampoco tien consecuencies
graves. Nel chigre danse voces, pero danles los que ruempen la norma
de resistencia, los gallos, los chulos, los xefes morales. El restu
diz que sí cola tiesta y calla anque nun opine lo mesmo. Solo entra
a trapu si nun hai riesgu de pagar afitase nuna posición
determianda. L’asturianu busca la gayola, non la engarradiella.
Según Crisipo de Solos, en toa acción humana hai qu’estremar les
impresiones que recibimos del esterior y la mesma actividá del maxín
respective a eses impresiones. Poro, les impresiones esternes son
causes esternes, qu’ufiertan al individuu un cursu d’acción
determináu, bien pa siguir el curso de eses causes esternes o bien
pa camudar el destín. Esta dulda carez de tou sentíu pal asturianu
normativu, estándar o d’infantería (home o muyer): nun fai falta
cambiar les causes esternes, sinón aguantar les consecuencies ensin
movese un res. Puru determinismu estoicu. Crisipo sería asturianu de
volver nacer.
Esforzase
nun sirve de muncho cuando la tenacidá pue emplegase na resistencia.
P’Alejandro d’Afrodisias, pela otra cueta, el destín
identifícase cola naturaleza, y dientro d’esti esquema entra
tamién lo que ye contra la naturaleza y contra’l destín. En
resume, podemos dir contra’l destín, y entóncenes cambiar el
cursu de l’acción arrevelase en realidá como’l verdaderu
destín, el desconocíu futuru. Nosotros, como asturianos, respetamos
demasiao al destín y pensamos que dexar facer importa más que
facer. Cuánto meyor nun ye abellugase nos bistechos del silenciu...
L’asturianu empiélgase na contemplación de la esistencia. Poro,
tou asturianu ye un poeta secretu qu’aguarda’l rescamplíu del
amanecerín, qu’alenda l’airín del mar, y fuma un pitu o bebe un
traguín de sidra pa confirmar la bondá de la vida. Ser empresariu
val cuando se sal fuera, y les oportunidaes redúcense a la vez
qu’aumenta la distancia con casa. Montar un negociu esixe puxu,
ganes d’arriesgar, y l’asturianu prefier contratar col
ayuntamientu o col Principáu, facese funcionariu o entrar nuna
empresa pública, trabayar ensin espoxigue nel negociu de la familia
(que s’anició gracies a dalgún antepasáu foriatu o dalgún
pariente rarucu que-y dió por emprender daqué), vivir nel mesmu
pueblu onde nació, aprobar lo que diga la mayoría (na reunión de
la comunidá o nes prósimes elecciones según lo que profeticen los
sondeos), abandonase a la mesma rutina tolos díes, y esperar que la
muerte nun manque demasiao.
En tou
asturianu alita la resistencia, y la intelixencia y el pensamientu
sirven pa reconciliar les espectatives colos resultaos, non pa
intentar adecuar unes a otros. Toles enerxíes gástense n’aguantar
les foles cotidianes mientres dexamos que sían los de fuera los que
vengan a arriesgar y sacar los beneficios que puean. El bon asturianu
desconfía de la novedá, porque la novedá suel recompensar con
inquietú y fracasos. La espera trai tranquilidá, estoicismu y
seguridá nel destín, tanto si ye bonu como si ye malu.
Efectivamente, el destín siempre nos alcanza y los asturianos
sabémoslo bien. Quedanos paraos ye quiciás una opción cuando caben
otres, pero la voluntá d’aniciu revélase falsa, inútil,
desconcertante. En palabres de George Santayana, al qu’ando lleendo
estos díes, el nuestru ye un mundu de cambiu perpétuu, derrota y
imperfección. Nesti mundu l’asturianu elixe ser pasivu y usar
l’acción pa resistir. L’asturianu comprende dafechu que’l
cambiu continuu combátese cola resistencia de los pilancos y les
falcatrúes. Nun queremos ser causa, sinón accidente qu’influya
nes consecuencies ensin determinales dafechu. Préstanos saber que
tuvimos dalgo que ver, pero arispamos de los focos y la fama.
Conocemos meyor que naide la derrota y salimos derrotaos a la cai.
Pero cuidáu, porque nesa derrota que ye’l mundu y que nosotros
asumimos algamamos l'equilibriu cola cachaza que da saber el resultáu
últimu de toa acción humana: la muerte. La imperfección d’esti
mundu entama por esi final que bien determináu pola esistencia d’un
principiu. Les escoyencies son llimitaes entós, y la del asturianu
mediu ye la escoyencia de nun escoyer. Sía lo que sía, preferimos
nun facelo, que diría Bartleby.