Resistencies

En tou asturianu, sía home o muyer, que nesto toi usando’l xenéricu por economía del llinguaxe, hai un resistente, dalquién con un ciñu especial por reaccionar a les acciones ayenes, ensin que’l motor primeru sía’l propiu ser humanu sinón la realidá nicia que fiende la carne pa bien o pa mal. L’asturianu nun avanza, espera a veles venir y depués decide. Nun arriesga si pue aselar. Tengo observao que la xente asturiano ri les gracies en públicu al gallucu, al qu’espolleta, al que manda, al que lleva’l mantu del prestixu, y al empar critíquenlu asgaya en privao y solidarícense col perseguíu cuando naide nun nos ve. Pero solo lo xusto, ensin comprometese. Hubo otros tiempos, ye verda, en que les coses nun yeren asina. Pero güei convién atechase y neso l’asturianu nun tien comparanza.
L’asturianu resístese a cambiar, resístese a cerrar les puertes o abrir les ventanes según toque, l’asturianu ye resistente por naturaleza. Tou asturianu guarda un espíritu de resistencia a la movilidá. Ama l’enfrentamientu públicu si nun tien consecuencies series, y glorifica’l discutiniu priváu si tampoco tien consecuencies graves. Nel chigre danse voces, pero danles los que ruempen la norma de resistencia, los gallos, los chulos, los xefes morales. El restu diz que sí cola tiesta y calla anque nun opine lo mesmo. Solo entra a trapu si nun hai riesgu de pagar afitase nuna posición determianda. L’asturianu busca la gayola, non la engarradiella. Según Crisipo de Solos, en toa acción humana hai qu’estremar les impresiones que recibimos del esterior y la mesma actividá del maxín respective a eses impresiones. Poro, les impresiones esternes son causes esternes, qu’ufiertan al individuu un cursu d’acción determináu, bien pa siguir el curso de eses causes esternes o bien pa camudar el destín. Esta dulda carez de tou sentíu pal asturianu normativu, estándar o d’infantería (home o muyer): nun fai falta cambiar les causes esternes, sinón aguantar les consecuencies ensin movese un res. Puru determinismu estoicu. Crisipo sería asturianu de volver nacer.
Esforzase nun sirve de muncho cuando la tenacidá pue emplegase na resistencia. P’Alejandro d’Afrodisias, pela otra cueta, el destín identifícase cola naturaleza, y dientro d’esti esquema entra tamién lo que ye contra la naturaleza y contra’l destín. En resume, podemos dir contra’l destín, y entóncenes cambiar el cursu de l’acción arrevelase en realidá como’l verdaderu destín, el desconocíu futuru. Nosotros, como asturianos, respetamos demasiao al destín y pensamos que dexar facer importa más que facer. Cuánto meyor nun ye abellugase nos bistechos del silenciu... L’asturianu empiélgase na contemplación de la esistencia. Poro, tou asturianu ye un poeta secretu qu’aguarda’l rescamplíu del amanecerín, qu’alenda l’airín del mar, y fuma un pitu o bebe un traguín de sidra pa confirmar la bondá de la vida. Ser empresariu val cuando se sal fuera, y les oportunidaes redúcense a la vez qu’aumenta la distancia con casa. Montar un negociu esixe puxu, ganes d’arriesgar, y l’asturianu prefier contratar col ayuntamientu o col Principáu, facese funcionariu o entrar nuna empresa pública, trabayar ensin espoxigue nel negociu de la familia (que s’anició gracies a dalgún antepasáu foriatu o dalgún pariente rarucu que-y dió por emprender daqué), vivir nel mesmu pueblu onde nació, aprobar lo que diga la mayoría (na reunión de la comunidá o nes prósimes elecciones según lo que profeticen los sondeos), abandonase a la mesma rutina tolos díes, y esperar que la muerte nun manque demasiao.


En tou asturianu alita la resistencia, y la intelixencia y el pensamientu sirven pa reconciliar les espectatives colos resultaos, non pa intentar adecuar unes a otros. Toles enerxíes gástense n’aguantar les foles cotidianes mientres dexamos que sían los de fuera los que vengan a arriesgar y sacar los beneficios que puean. El bon asturianu desconfía de la novedá, porque la novedá suel recompensar con inquietú y fracasos. La espera trai tranquilidá, estoicismu y seguridá nel destín, tanto si ye bonu como si ye malu. Efectivamente, el destín siempre nos alcanza y los asturianos sabémoslo bien. Quedanos paraos ye quiciás una opción cuando caben otres, pero la voluntá d’aniciu revélase falsa, inútil, desconcertante. En palabres de George Santayana, al qu’ando lleendo estos díes, el nuestru ye un mundu de cambiu perpétuu, derrota y imperfección. Nesti mundu l’asturianu elixe ser pasivu y usar l’acción pa resistir. L’asturianu comprende dafechu que’l cambiu continuu combátese cola resistencia de los pilancos y les falcatrúes. Nun queremos ser causa, sinón accidente qu’influya nes consecuencies ensin determinales dafechu. Préstanos saber que tuvimos dalgo que ver, pero arispamos de los focos y la fama. Conocemos meyor que naide la derrota y salimos derrotaos a la cai. Pero cuidáu, porque nesa derrota que ye’l mundu y que nosotros asumimos algamamos l'equilibriu cola cachaza que da saber el resultáu últimu de toa acción humana: la muerte. La imperfección d’esti mundu entama por esi final que bien determináu pola esistencia d’un principiu. Les escoyencies son llimitaes entós, y la del asturianu mediu ye la escoyencia de nun escoyer. Sía lo que sía, preferimos nun facelo, que diría Bartleby.

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