N’Asturies
nun hai ciudaes al mou que puea haber perende, sinón caseríes,
pueblos o villes a lo más. Paeciera que dalquién aventara
construcciones escontra los montes, onde quedaríen pegaes dalgunes
cases y horros, mientres que’l restu, la mayoría, esbarriaríen
pelos praos abaxo y, esnidiando como gotes de lluvia nel cristal
d’una ventana, acabaríen atotando’l valle o vallina onde pisen
esos montes y onde atopamos hoi les aglomeraciones más o menos
grandes d’asturianos y foriatos (y d’estos yá van restando
menos). Aparte dexaríemos los pueblos y villes costeres, qu’ehí
les cases agarraron a los cantiles, rabuñando y escargatando na
tierra, col envís de nun cayer nel mar. Los pueblos d’interior,
ensin el mieu d’afogase nel agua, prefirieron abandonase y aparar
en gollones, vallines y valles nos que criar mofu, borrina y señardá.
El paisaxe d’Asturies paecióme asina y siempre un cuadru de Miró,
unes manches blancuques o bermeyes nel llienzu verde y pindiu d’esta
tierra.
Les
casones asonsañen palacios y los horros cases de madera pal
serviciu. L’asturianu ye señor hasta neso, que n’otres razones
nun tien tantu porgüeyu. Vivir nun horru nun desmerez porque’l
fustaxe d’esta construcción pinta talamente la cara grave y
serondiega d’un señor de provincies, un paisanu arrechu y
respetáu, ensin moliciones nin ablayos, pero tamién ensin sonrises.
Uviéu, Xixón y Avilés, y hasta Llangréu, la Pola Siero y Mieres
col so sangre industrial, porfíen por algamar un aldéu de ciudaes
cosmopolites, pero queden, mal que-yos pese, en villuques de
provincia llaraes de xente con enfotu por trunfar na capital, o sía,
Madrid, pa volver colos galones de la fama, les perres, o’l
serviciu a la patría. Nun tien nada de malo, dicho sía de pasu, el
qu’estes villes nun pierdan esi arume a pueblu grande, que
conserven ese característiques propies de cualesquier localidá
asturiana. Son unos rasgos que dan a les villes d’Asturies,
d’alcuerdu col criteriu personal del qu’escribe, un aspectu
propiu, común y distinguible, que les arreya baxo’l mesmu mantu
d’unidá de sustancia, que diría Aristóteles.
Enantes
d’esgranales convién siñalar aquello qu’atapamos n’otros
sitios p’acolumbrar meyor lo diferente, que nun tien por qué
significar lo separtao nin muncho menos. Asina, nos pueblos de
Castiya descúbrese a cencielles una plaza mayor como ágora, un
centru públicu p’aconceyar o vese. La Casa Conceyu o Ayuntamientu
y la Ilesia, asina too con mayúscules de importancia, vixilen la
plaza mayor coles sos sombres de prestixu y historia.
Nes
villes asturianes, sobre too nes marineres, la ilesia principal apaez
divorciada en pecáu xeográficu de los edificos laicos, y hai una
plaza más grande qu’otres, pero nun ye la mayor nin lo pretende,
sinón que la so importancia vien definida pola prosimidá del mar,
el númberu de chiringos o la calidá de los comercios. N’Asturies
lo principal ye la cai, siempre una cai pela qu’andulien les
persones y personaxes del pueblu o villa, arteria xeográfica,
referencia pa cites y conceyos, espina dorsal de la que bilten cais
secundaries y aveníes pa llevar los ñervios urbanos al restu’l
llugar, y ainda más, a les caleyes de los arrabaldes, y a los
pueblos de la redolada, y al mundu qu’espera tres les últimes
piedres del conceyu.
Pero
non too ye conexón y redes sociales, tamién se fai precisu un
centru qu’actue de voráxine pa dinamizar los bilordios, les
novedaes y les perres. Nos pueblos más pequeños, hai un chigre (que
vende de too y pa toos) onde muerre la cai principal, y que fai de
corazón bombiando’l sangre de noticies, más que too nacimientos,
casamientos y defunciones de xente y animales por igual. Nes villes
medianuques (que son cuasi toes les d’Asturies, como yá se dixo)
el corazu que ceba de vida les cais, qu’atrái a la xente peles
mañanes, muyeres acarretando bolses sobre too, anque yá empieza a
vese paisanos compartiendo envede ayudando, y que los domingos o’l
día que toque acorrompina de glayíos l’aire y el sempiternu
orbayu, esi corazu, dicía, ye’l mercáu. En Mieres, llámenlu la
Plaza, con un sentíu atentu de la oportunidá, decatándose
l’inconsciente colectivu del papel centrifugador y d’espardimientu
qu’asoleya’l mercáu municipal. Al rodiu d’elli asítiense los
puestos ambulantes los díes de feriantes, y el restu la selmana los
paisanos charren nes esquines o vera les puertes de cristal qu’abren
la Plaza en cada lateral. Les muyeres entren y salen de contino,
davezu escoltaes pol home, qu’arrecostina cola compra selmanal.
Tamién puen vese xubilaos col periódicu, la barra pan baxo’l
brazu, el caminar llixeru y la mirada gayolera.
Nun sé
si nestes llinies tendrá munchu que ver un ciertu etnocentrismu
mierense; quiciás sí. Pero pa mí l’ágora asturiana nun ye un
espaciu abiertu onde dexase ver (pa eso ta la cai de la que falábemos
enantes) como nos pueblos castellanos, sinón una ciudá dientro la
ciudá, o pa meyor dicir, una villa dientro la villa, un llugar
cerráu coles sos propies cais pa les que s’asomen chigres,
floristeríes, kioskos de golosines y prensa, panaderíes, güeveríes,
y otros negocios tradicionales que paecen aportaos dende otres
dómines. Neses cais baxo techu piénsase, reflexónase, atalántase
la villa; villa que se gobierna dende les cafeteríes y los chigres
de la cai o cais principales, y hasta’l mundu se gobernara si-yos
dexaran facer. Ye pena que cada vez queden menos places d’abastos.
Ehí quedaron los amigos pa charrar, y eses dos muyeres, que vienen
cargaes de bolses y cansaes de la rutina, descubren que tovía
conserven fuercies p’aparar y cambiar unes palabres que son más
que palabres, son ritual y venes qu’enllacen voluntaes, memories y
histories comunes. Depués, eses palabres van amestase coles palabres
d’otres persones, les que baxen de la cai importante pa enterase de
que pasó pel mundu, allalantrones.