De la sinceridá

Nun-y faltará a naide recuerdos d’alcuando en que la sinceridá d’otru fizo-y ferida y sangre o, a lo menos, moratón. Según pasen los años, ún entama a comprender que la sinceridá ye una virtú sobrevalorada, qu’ocasiona más dañu que beneficiu. Na verdá dicha ensin reparos alcuentro una suerte de mundicia. Según Ortega, la sinceridá desnuda les coses, y pienso que nun-y falta razón polo indiscretamente sinceru que fui y lo poco que me pagó la pena. Lo desnudo xúncese cola vergoña, y la sinceridá tamién produz vergoña nel suxetu pasivu que la sufre. La sinceridá desnúdanos y descubre les vergüences hasta faceles fees por aciu de la so presencia testerona.
Prefiero sustituir la verdá pola coherencia, y respetar al que prefier beneficiase de la mesma situación que lu perxudica según vengan daes les cartes (d’estes persones conozo poques, pa dicir verdá). Sirve de bien poco ufiertar unes gotes de sinceridá pa camudales con una cachada de suxetividá pa lo propio. Estes selmanes de cambiu vital asisto con plasmu al desenmazcaramientu de xente d’aparente lleal condición que camuden de paecer cuando la realidá aporfia por torce-yos los planes. Nesos momentos, pescudo con tristeza que tola sinceridá de parolaes pasaes nun significaben otro qu’una escenificación farisea d’una xustificación moral interesada. Nun pensaben lo que dicíen, sinón qu’atopaben nuna moralidá llimpia n’apariencia la esplicación pa reclamaciones xustes. Depués, cuando’l destín decidía dar una vuelta a les perspectives iniciales, la moralidá desapaecía por mor del interés.
Lleía apocayá unos recuerdos de Pablo Antón Marín Estrada sobre la so infancia, y cómo se ríen de los guah.es qu’aportaben a Sama con falar cazurru, y cómo pela contra ridiculizaben la fala asturiana na facultá de Derechu. Nun m’alcuerdo yo de sufrir nengún refertamientu pol mio asturianu, y sí de dalgunos discutinios con un amigu de Vegadeo a cuenta de la fala de daquella fastera. Nin acomplexáu quedé n’aquella facultá nin miéu me quedó de falar n’asturianu lo que tuvi a bien. Pero sí capia la mio atención de la historia de Marín Estrada la incoherencia qu’elli tamién detecta al xuzgar con oxetividá los vezos d’unos y otros según qué llingua s’use. Poro, nun ye tanto la verdá como la mentira lo que m’esmolez nel tratu social. Prefiero al que me miente siempre, qu’al que me diz verdá o mentira según el casu-y convenga a elli. Col mentirosu, en resume, sé a qué ateneme.
Volviendo pola palabra y descartáu’l qu’aplica la llei del embudu, esti testu nacía col enfotu de asitiar la sinceridá nel so xustu llugar, que nun ye tan altu como-y abulta a muncha xente. La sinceridá dilíe les ropes del disimulu, envereda lo cultural pela sienda de lo natural. La educación y la civilización, que consisten en guardar la compostura según Norbert Elias, francen equí baxo’l poder de la palabra. Dexamos de ser civilizaos pa resultar salvaxes de la verdá. Amás, digo esto cola razón moral que proporciona nun dicir mentires. Nunca miento. Solo en casos de necesidá pola indiscreción ayena, qu’a veces algama les llendes de la intimidá, y convién guardar la verdá propia con más celu que la verdá sobre los demás. Nun se siente ún a gustu cuando ye l’únicu que ta desnudu.


Debe quedar nidio que cuando empodero la mentira refiérome a la mentira personal, non a la mentira pública, del mesmu mou que la verdá que critico ye la verdá criticona y privada ente individuos y non la verdá política de los nuestros representantes democráticos (por llamalos de dalguna manera honrosa). Asina, escribía Montaigne que’l primer síntoma de la corrupción de les costumes ye l’estierru de la verdá. Lo que nes rellaciones personales ye impudicia, nes rellaciones públiques ye necesidá. Nun puen los ciudadanos arromanar decisiones polítiques ensin acceder a tola información qu’asegura la xusticia cola que s’acueyen eses decisiones. La condena que Montaigne fai a la mentira en cualesquiera de les sos formes lléndola yo a la mentira política, que la personal ye deshonesta y villana, pero menos grave que la opinión veletuda y cambiante. Poro, d’un tiempu p’acá, elixo callar enantes que dicir la verdá, y ufierto en consecuencia un rostru sonriente y indulxente coles incoherencies ayenes, anque ensin dexar de xuzgar y condenar no íntimo los vicios, les culpes, les responsabilidaes y los erros. Refertalos ye otra cosa bien distinta y non conveniente.
¿Nun tien la verdá personal nengún beneficiu? Sí, la verdá tamién nos infantiliza (los nenos y los borrachos siempre dicen la verdá). Buscar la verdá conviértenos en más intelixentes, más capaces de calicatiar sobre lo que nos esmolez o interesa. De dalgún mou somos más reales y, al volvenos guah.es otra vuelta, volvémonos más sabios, con esi esllumamientu del nenu que descubre’l mundu a cada pasu. Cuando nos canten les verdaes, vémonos reflexaos nel espeyu, y cuando les cantamos, contamos la descripción del opuestu cola dureza de la evidencia. Aprende’l que sufre de los sos vicios espuestos al aire, arrencendiendo pol mofu de la ocultación que davezu imponemos a los fallos propios, y aprendemos nosotros cuando ye otru’l que s’antroxa de xusticieru p’amosanos les verdaes de la nuestra condición. Guah.es a la fin, falando de los sos xuegos de verdá. Sí, pero tamién sabemos que naide ye tan cruel como un nenu, que diz la verdá desnuda, ensin afalagos, nin escrúpulos. ¿Quién pue soportar mirase nel espeyu ensin respigase pola medrana de venos desnudos, faltos de disculpes morales?

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Leave a Reply

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.