Nun-y
faltará a naide recuerdos d’alcuando en que la sinceridá d’otru
fizo-y ferida y sangre o, a lo menos, moratón. Según pasen los
años, ún entama a comprender que la sinceridá ye una virtú
sobrevalorada, qu’ocasiona más dañu que beneficiu. Na verdá
dicha ensin reparos alcuentro una suerte de mundicia. Según Ortega,
la sinceridá desnuda les coses, y pienso que nun-y falta razón polo
indiscretamente sinceru que fui y lo poco que me pagó la pena. Lo
desnudo xúncese cola vergoña, y la sinceridá tamién produz
vergoña nel suxetu pasivu que la sufre. La sinceridá desnúdanos y
descubre les vergüences hasta faceles fees por aciu de la so
presencia testerona.
Prefiero
sustituir la verdá pola coherencia, y respetar al que prefier
beneficiase de la mesma situación que lu perxudica según vengan
daes les cartes (d’estes persones conozo poques, pa dicir verdá).
Sirve de bien poco ufiertar unes gotes de sinceridá pa camudales con
una cachada de suxetividá pa lo propio. Estes selmanes de cambiu
vital asisto con plasmu al desenmazcaramientu de xente d’aparente
lleal condición que camuden de paecer cuando la realidá aporfia por
torce-yos los planes. Nesos momentos, pescudo con tristeza que tola
sinceridá de parolaes pasaes nun significaben otro qu’una
escenificación farisea d’una xustificación moral interesada. Nun
pensaben lo que dicíen, sinón qu’atopaben nuna moralidá llimpia
n’apariencia la esplicación pa reclamaciones xustes. Depués,
cuando’l destín decidía dar una vuelta a les perspectives
iniciales, la moralidá desapaecía por mor del interés.
Lleía
apocayá unos recuerdos de Pablo Antón Marín Estrada sobre la so
infancia, y cómo se ríen de los guah.es qu’aportaben a Sama con
falar cazurru, y cómo pela contra ridiculizaben la fala asturiana na
facultá de Derechu. Nun m’alcuerdo yo de sufrir nengún
refertamientu pol mio asturianu, y sí de dalgunos discutinios con un
amigu de Vegadeo a cuenta de la fala de daquella fastera. Nin
acomplexáu quedé n’aquella facultá nin miéu me quedó de falar
n’asturianu lo que tuvi a bien. Pero sí capia la mio atención de
la historia de Marín Estrada la incoherencia qu’elli tamién
detecta al xuzgar con oxetividá los vezos d’unos y otros según
qué llingua s’use. Poro, nun ye tanto la verdá como la mentira lo
que m’esmolez nel tratu social. Prefiero al que me miente siempre,
qu’al que me diz verdá o mentira según el casu-y convenga a elli.
Col mentirosu, en resume, sé a qué ateneme.
Volviendo
pola palabra y descartáu’l qu’aplica la llei del embudu, esti
testu nacía col enfotu de asitiar la sinceridá nel so xustu llugar,
que nun ye tan altu como-y abulta a muncha xente. La sinceridá dilíe
les ropes del disimulu, envereda lo cultural pela sienda de lo
natural. La educación y la civilización, que consisten en guardar
la compostura según Norbert Elias, francen equí baxo’l poder de
la palabra. Dexamos de ser civilizaos pa resultar salvaxes de la
verdá. Amás, digo esto cola razón moral que proporciona nun dicir
mentires. Nunca miento. Solo en casos de necesidá pola indiscreción
ayena, qu’a veces algama les llendes de la intimidá, y convién
guardar la verdá propia con más celu que la verdá sobre los demás.
Nun se siente ún a gustu cuando ye l’únicu que ta desnudu.
Debe
quedar nidio que cuando empodero la mentira refiérome a la mentira
personal, non a la mentira pública, del mesmu mou que la verdá que
critico ye la verdá criticona y privada ente individuos y non la
verdá política de los nuestros representantes democráticos (por
llamalos de dalguna manera honrosa). Asina, escribía Montaigne que’l
primer síntoma de la corrupción de les costumes ye l’estierru de
la verdá. Lo que nes rellaciones personales ye impudicia, nes
rellaciones públiques ye necesidá. Nun puen los ciudadanos
arromanar decisiones polítiques ensin acceder a tola información
qu’asegura la xusticia cola que s’acueyen eses decisiones. La
condena que Montaigne fai a la mentira en cualesquiera de les sos
formes lléndola yo a la mentira política, que la personal ye
deshonesta y villana, pero menos grave que la opinión veletuda y
cambiante. Poro, d’un tiempu p’acá, elixo callar enantes que
dicir la verdá, y ufierto en consecuencia un rostru sonriente y
indulxente coles incoherencies ayenes, anque ensin dexar de xuzgar y
condenar no íntimo los vicios, les culpes, les responsabilidaes y
los erros. Refertalos ye otra cosa bien distinta y non conveniente.
¿Nun
tien la verdá personal nengún beneficiu? Sí, la verdá tamién nos
infantiliza (los nenos y los borrachos siempre dicen la verdá).
Buscar la verdá conviértenos en más intelixentes, más capaces de
calicatiar sobre lo que nos esmolez o interesa. De dalgún mou somos
más reales y, al volvenos guah.es otra vuelta, volvémonos más
sabios, con esi esllumamientu del nenu que descubre’l mundu a cada
pasu. Cuando nos canten les verdaes, vémonos reflexaos nel espeyu, y
cuando les cantamos, contamos la descripción del opuestu cola dureza
de la evidencia. Aprende’l que sufre de los sos vicios espuestos al
aire, arrencendiendo pol mofu de la ocultación que davezu imponemos
a los fallos propios, y aprendemos nosotros cuando ye otru’l que
s’antroxa de xusticieru p’amosanos les verdaes de la nuestra
condición. Guah.es a la fin, falando de los sos xuegos de verdá.
Sí, pero tamién sabemos que naide ye tan cruel como un nenu, que
diz la verdá desnuda, ensin afalagos, nin escrúpulos. ¿Quién pue
soportar mirase nel espeyu ensin respigase pola medrana de venos
desnudos, faltos de disculpes morales?