Metafísica particular



Dizme un amigu que nestos artículos míos nun concreto nada, qu’abro puertes y nun les piesllo, que nun doi soluciones. Nun recuerdo si foi Heráclito’l que dixo que’l sabiu nun diz, sinón qu’indica. Y d’eso se trata. Nun pretendo allumar lo que ta a la lluz, n’abertal del día. Trátase, sólo y nada menos, d’abrugar les coses colos deos del pensamientu, tantiales sele, pa que nun desapaezan como la viesca tres los árboles. En palabres de Hermann Broch, la escritura ye siempre una impaciencia del conocimientu. Ún escribe p’avanzar acullá de los propios llímites. Davezu nun sé bien qué quiero dicir, pero dígolo y al dicilo compréndolo y camiento qu’eso taba dientro de min, esperando, arrequexao y sollerte. Cuando escribo, salto al vacíu, a la gueta d’un conocimientu que se vuelve racional cuando lu atopo, non enantes. Lo mío ye dar qué pensar nesos llectores qu’aprucen ensin sospechalo, o a lo menos yo nun los sospecho porque sé poco d’ellos y a munchos nun los conozo. Pero sobre too, escribir sirve pa dame qué pensar a min, pa mirar la realidá y nun arremeyar los güeyos énte lo desconocío. Caún mira d’un xeitu diferente, y a lo meyor esto qu’escribo sirve pa dalgo en dalquién: un puntu de vista nuevu o superáu. Valdrá tamién nun casu y n’otru.
Polo xeneral, soi partidariu d’un perspectivismu orteguianu, cuánticu si se quier, raciovitalista. Caún, dicía p’arriba, ve la realidá al so mou ensin poder arrepresala toa, como un daltónicu que ve sólo dalgunos colores, mientres el restu de persones venlos toos. Hasta equí soi orteguianu. A diferencia d’Ortega, la verdá absoluta nun ye la suma de les persectives individuales, sinón que l’accesu a la realidá, que caún fai mediante la conciencia, influye tamién na verdá d’esa realidá, construye la realidá de mou y manera qu’esa realidá ye cierta pa elli y, siendo distinta, ye cierta pa min. Pa Ortega y Gasset cada perspectiva ye una parte de la verdá absoluta (visión que n’últimu términu tien Dios namás); por embargu, cuido que cada perspectiva ye verdá por sí mesma pola so capacidá suxetiva d’oxetivase. Les verdaes de los demás, tamién.
Entós, ¿ye too suxetivo? Non. Non tola realidá pue suxetivizase, y poro, falamos de verdaes absolutes si dicimos que los cuerpos s’atraen por aciu de la gravedá o que, si ún-y da un tiru a otru, el primeru ye l’asesín del segundu. Pero tamién pienso qu’hai una poxa de posibilidaes pa la conciencia individual que cásique nos ufierta cualidaes divines: el mesmu fechu d’influyir na realidá al traviés de la nuestra conciencia como demuestra la física cuántica. Facemos suxetiva la realidá oxetiva, qu’al empar oxetiviza la nuestra suxetividá. Equí vuelvo a Ortega, y entós caminamos los dos de la mano per un raciovitalismu radical, onde la razón de ser ye la vida, esto ye, somos lo que facemos. Como esplica Julián Marías nuna edición de Meditaciones del Quijote, la viesca ye una realidá concreta de la mio vida, y na descripción de la viesca entro yo y ensin mí nun ye posible la viesca. ¿Quier dicir que la viesca ye una realidá suxetiva? Non, la viesca nun esiste en sí (realismu) nin en mí (idealismu), sinón que necesítame pa ser viesca. A esta conclusión llegué coles mios reflexones sobre llibros de física cuántica que lleí, y tiempu depués foi qu’atopé a Ortega y, sobre too, a Marías.
 

Los últimos avances de la física, que sigo atentu magar que se m’escapen munches veces los conceptos matemáticos, empobinen la mio reflexón per una sienda que respinga l’ánimu y la piel. La mio conclusión ye qu’influyimos na realidá pa poder arrebatela dientro de la nuestra perspectiva (suxetivamos y oxetivamos al mesmu tiempu), pero somos como vehículos d’una conciencia universal (¿una voluntad, que diría Schopenhauer?) a la qu’accedemos poles nuestres capacidaes cognitives en mayor o menor grau, y esa realidá nuestra ye única y oxetiva, pero ye tamién propia y suxetiva. Nosotros vendríamos a aplicar inconscientemente y de contino un principiu d’individuación (principium individuationis) qu’avera a nós la realidá oxetiva y imposible de alvertir coles nuestres capacidaes físiques. Un perru tendrá otra realidá más llimitada y otra persona una realidá distinta anque mui paecida a la mía. El casu ye que la mio vida agrándase más allá de mí mesmu, xúncese col mundu de la redolada de mio p’arresguñalu y amenalu na constante escoyencia que supón vivir.
Paezme mui guapu l’exemplu que pon la física Lisa Randall d’una esfera qu’atravesara un mundu de dos dimensiones. Veríense discos que crecen en tamañu y depués amenorguen hasta desapaecer. Como na novela Planilandia, de Edwing Abbott Abbott, protagonizada por un cuadráu que nun ye a entender les tres dimensiones. Hai una cuarta dimensión diz Lisa Randall, y nun la vemos poles nuestres llimitaciones, ye dicir, la nuestra perspectiva (anque esta palabra nun la utiliza).
Esta ye una metafísica particular, una reflexón íntima a partir de llectures interesantes y complexes, y conduzme siempre a un estáu d’atristayamientu énte la poca importancia de la mio persona o de los que m’acompañen. Vuelvo a Ortega, que diz que quien quiera enseñanos la verdá tien qu’asitianos pa que la descubramos nosotros mesmos. Poro, abro puertes, indico, doi la mio perspectiva del mundu patente y del mundu de les impresiones que tengo, como toos vemos el mundu según lo vivimos. Trátase de descubrir la verdá en carne propia. De resultes d’esto, somos espectadores. Namás. Somos vehículos, poxes, recipientes, tubos pelos que pasa la conciencia universal o realidá oxetiva, y nosotros, hasta onde podemos, tratamos de saber qué nos pasa y qué pue haber nel fondu d’esi desbentíu onde nos azota la vida, les circunstancies o, nel mio casu, tamién les palabres.

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