Sociedá de la compasión

Agora que la solidaridá nun se lleva, toi refalfiáu abondo cola compasión, o si se quier cola piedá, esa forma relixosa de compasión qu’acompaña los actos bonales d’egoísmu. Nun se trata de nun facer un res pol próximu, pol collaciu, pola ilesia que nos abeyuga’l domingu o en folixes de guardar, pol padre y la madre que nos cuidaron cuando nun yeremos cásique nada. L’ayuda que sal del amor y de la solidaridá col que mañana te pue ayudar, dende un posicionamientu d’igualdá y respetu, nun m’esmolez nin me fadia. Lo que me da preceguera ye esa esbabayadura del que regala col envís d’amosar el posicionamientu relativu de superioridá o inferioridá.
Por dicilo con palabres de María Zambrano, la piedá (o la compasión) refierse a dalgo que nun ta nel mesmu planu vital: un dios, un animal, un ser humanu enfermu o monstruosu… Son realidaes que tan nun planu estremáu del que tamos los seres humanos: perriba o perbaxo, nun casu o n’otru moléstame polo que tien de mezquino, clasista, irrespetuoso.
Moléstame esa actitú de tar perdonando la vida y enxendrar una delda moral. Porque, nun nos engañemos, cuando s’actúa con piedá xurde una gratitú d’abaxo p’arriba o d’arriba p’abaxo. Na solidaridá l’acción devién en solidaridá, rellación na mesma rexón de rellaciones: nun hai delda moral, sinón pura gratitú. La solidaridá nun ye llimosna sinón cooperación, anque tea diferida pal futuru. Amosar compasión ye amosar lo buenu que ye ún (pietas, del axetivu pius, o sía, buenu), al tiempu qu’ayudes a otru, o Dios t’ayuda a ti na so infinita bondá: “Ten piedá de mí, oh Dios, d’alcuerdu pa cola to compasión” diz el Salmu 51 nel so versículu 1 de la Reina Valera, que ye la torna de Biblia que remano en casa. La misericordia divina tamién ye una forma de perdón, de piedá, de compasión, de llástima. Nun ta mal ayudar, pero crear una delda, da igual cómo se mire, nun aprovecha al deldor, porque na culpa de la delda ta la penitencia del pagu.



Dos persones que xuncen propósitos y enfotos nun mesmu camín, ayúdense ensin que la delda apaeza, porque la gratitú ye recíproca nesti casu, mancomunada, trasparente. Na piedá siempre atopo dalgo escuro, un interés estrañu, raru, que puen ser simples prexuicios per parte mía o, más bien, l’ausencia de claridá nel pagu de la delda. Les deldes morales nun se puen pagar. Y ehí ta la madre del corderu. El gran llabor del capitalismu, como pon pámpana arriba David Graeber nel so imprescidible llibru En Deuda: una historia alternativa de la economía, ye sacralizar la delda económica. Nun hai que devolver la delda si nun ye sagrada (nun entro agora nesto porque sería’l tema del llibru de Graeber), pero lleven sieglos adoctrinándonos del carácter sagráu de les deldes económiques, y en ciertu mou col envís de que nun síamos a pagales (como asina ye). Una delda económica pue pagase o non. Piénsese esto un momentu, lloñe de prexuicios o mandatos paternos. L’acreedor cobra un interés pol riesgu que tien de nun volver ver les perres y pol quebrantu na falta d’eses perres. Pero si la delda ye sagrada, el deldor oblígase a sí mesmu (que son les obligacines que meyor se cumplen) a saldar la delda y, poro, l’acreedor tien una garantía mayor nel cobru. ¿Por qué? Porque la delda moral arrepresa’l remordimientu, venceya voluntaes propies y ayenes, igua dependencias emocionales, y afita de contino una conciencia d’inferioridá pol pidimientu. La delda económica ata sólo cola violencia, yá sía estatal o mafiosa. Si nun s’acolumbra castigu pal horizonte futuru del deldor, les posibilidaes de ver cumplida la delda amenorguen ensin remediu nin aloya. El castigu pue ser policial (como anguaño) o pue ser particular (como n’otres dómines menos riguroses coles lleis), pero nun siendo divín, siempre se pue fuxir, cambiar de llar y escaecer quiénes fuimos y a qué andamos.
Muerre la sociedá de los servicios sociales (del bientar, llamaben a esto). Y xurde la sociedá de la caridá, de la compasión, del perdón por nun ser feliz, nun ser ricu, nun ser fuerte, nun ser un trunfador, nun mercar el futuru na tienda de la gratitú…

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