Siempre
que s’avera’l ritual de les elecciones atácame la mesma dulda
sobre los partidos: si tan a la derecha o a la izquierda. Determinaes
polítiques paecen propies de dereches, pero fáenles políticos
d’izquierdes al paecer. Los de dereches, por embargu, son xente
coherente y solo faen polítiques de dereches. ¿Qué ye ser
d’izquierdes o de dereches? Tien virtualidá estremar anguaño ente
unu y otru. ¿Ónde s’asitia l’alma de la identidá nes
ideoloxíes? Elisabetta Galeotti fala de xerarquía pa la derecha y
igualdá pa la izquierda. ¿Por qué nun utiliza desigualdá envede
xerarquía? Porque dexaría a la ideoloxía lliberal nel terrén de
la derecha y les desigualdaes de la llibertá de mercáu nun son tan
marcaes como les del absolutismu. ¿Y cambia daqué que la desigualdá
permita gradaciones? Tien la so importancia, pero pámique nega-y
desigualdá al lliberalismu por ser menos desigual qu’otros
sistemes nun quita’l calificativu de desigual, de la misma manera
qu’un condenáu pue ser más o menos peligrosu en función del
delitu, lo que nun quita que sía un delincuente, non daquién
honráu. Nesti sen escribe Norberto Bobbio que l’autora parte d’un
usu axiolóxicamente positivu del lliberalismu y al empar d’un usu
axiolóxicamente negativu de xerarquía. Y un exáme históricu de
los sistemes democráticos europeos abonda na dirección de
considerar el lliberalismu de dereches.
Pero
entós, ¿cuál ye la diferencia qu’estrema derecha y izquierda?
Según Dino Cofrancesco, la derecha como ideoloxía tien como función
la defensa de la tradición. Depués cada orientación de dereches
entenderá la tradición d’un xeitu determináu: nacionalista,
católica, histórica... Nada fuera nin pa escontra la tradición,
too en y pola tradición. La izquierda, pela otra cueta, quier
lliberar, romper cadenes del tipu que sían. Lo malo pa mi d’esta
argumentación ye que’l lliberalismu vien siendo utilizáu por
partidos d’izquierdes o de dereches y tamos nel mesmu puntu
qu’enantes: nuna consideración axiolóxicamente positiva del
lliberalismu, que lu asitia nun llau o n'otru ensin consecuencies,
cuando la verdá ye que’l lliberalismu ye de dereches (colo que
tampoco pretendo facer nenguna crítica).
Volviendo
pola palabra, según Bobbio en Derecha e Izquierda, el binomiu
izquierda y derecha equival a igualdá y desigualdá. Amás, l’autor
italianu sáfase de la culpabilidá de da-y un valor moral a la
igualdá o a la desigualdá, porque caún tien un conceptu distintu.
El conceptu d’igualdá ye relativu: igualdá pa quién, de qué y
según qué criterios… Esto quier dicir que ser d’izquierdes nun
quier dicir que los homes y muyeres sían iguales en too, sinón
qu’hai una tendencia a igualar les condiciones. A la fin, Norberto
Bobbio piensa que la distinción ente unos y otros funde los sos
raigaños nun orixe emotivu: nin cómo se reparten les riqueces, nin
con qué criteriu, nin pa quién... A cencielles, Bobbio cree que la
izquierda ye más igualitaria y la derecha más desigualitaria. La
primera nun pretende eliminar toles desigualdaes nin la segunda
conservales toes, sinón que ufierten una tendencia nos sos vezos
ideolóxicos de tal xeitu que les empobinen pa unes polítiques
económiques, sociales o culturales estremaes, distintes. L’autor
italianu dexa claro que, con esta clasificación, nun fala de la
igualdá como un bien percima inclusive d’otros valores como la
llibertá, el bientar o la paz. Solo establez un criteriu
diferenciador que-y paez que sirve muncho bien a los diferentes
sistemes políticos europeos. Esti criteriu habría que matizalu,
porque nun basta con predicar, sinón que ye necesario exercer.
Siguiendo
perequí, pienso que la distinción ente derecha y izquierda atopa’l
so llugar nes polítiques económiques, que son les que determinen el
puntu de partida pal desendolcu llaboral, educativu o cultural de la
xente, por poner dalgunes fasteres de referencia. Esto ye, qu’unes
polítiques económiques d’igualdá van igualar les oportunidaes a
nivel llaboral, educativu, sanitariu, cultural, de xéneru...
Mientres que la falta d'intervención estatal va dexar la igualdá a
la capacidá de caún nel ecosistema del mercáu. ¿Puru
materialismu? Non, un coche nun furrula solo col motor, pero la
economía ye’l motor y hai qu’atender pa ella. Les polítiques
económiques amuesen la verdadera cara de la intencionalidá
ideolóxica de los partidos. Agrandar o amenorgar delles partides
presupuestaries de gastu públicu pue ser un bon niciu ideolóxicu.
¿Qué partidos políticos apliquen polítiques económiques
d’izquierda y qué partidos apliquen polítiques económiques de
derecha? Eso queda a conclusión del llector, pero cuidáu, que les
sigles tamién engañen. Yo sigo cavilgando.