Izquierda y derecha

Siempre que s’avera’l ritual de les elecciones atácame la mesma dulda sobre los partidos: si tan a la derecha o a la izquierda. Determinaes polítiques paecen propies de dereches, pero fáenles políticos d’izquierdes al paecer. Los de dereches, por embargu, son xente coherente y solo faen polítiques de dereches. ¿Qué ye ser d’izquierdes o de dereches? Tien virtualidá estremar anguaño ente unu y otru. ¿Ónde s’asitia l’alma de la identidá nes ideoloxíes? Elisabetta Galeotti fala de xerarquía pa la derecha y igualdá pa la izquierda. ¿Por qué nun utiliza desigualdá envede xerarquía? Porque dexaría a la ideoloxía lliberal nel terrén de la derecha y les desigualdaes de la llibertá de mercáu nun son tan marcaes como les del absolutismu. ¿Y cambia daqué que la desigualdá permita gradaciones? Tien la so importancia, pero pámique nega-y desigualdá al lliberalismu por ser menos desigual qu’otros sistemes nun quita’l calificativu de desigual, de la misma manera qu’un condenáu pue ser más o menos peligrosu en función del delitu, lo que nun quita que sía un delincuente, non daquién honráu. Nesti sen escribe Norberto Bobbio que l’autora parte d’un usu axiolóxicamente positivu del lliberalismu y al empar d’un usu axiolóxicamente negativu de xerarquía. Y un exáme históricu de los sistemes democráticos europeos abonda na dirección de considerar el lliberalismu de dereches.
Pero entós, ¿cuál ye la diferencia qu’estrema derecha y izquierda? Según Dino Cofrancesco, la derecha como ideoloxía tien como función la defensa de la tradición. Depués cada orientación de dereches entenderá la tradición d’un xeitu determináu: nacionalista, católica, histórica... Nada fuera nin pa escontra la tradición, too en y pola tradición. La izquierda, pela otra cueta, quier lliberar, romper cadenes del tipu que sían. Lo malo pa mi d’esta argumentación ye que’l lliberalismu vien siendo utilizáu por partidos d’izquierdes o de dereches y tamos nel mesmu puntu qu’enantes: nuna consideración axiolóxicamente positiva del lliberalismu, que lu asitia nun llau o n'otru ensin consecuencies, cuando la verdá ye que’l lliberalismu ye de dereches (colo que tampoco pretendo facer nenguna crítica).



Volviendo pola palabra, según Bobbio en Derecha e Izquierda, el binomiu izquierda y derecha equival a igualdá y desigualdá. Amás, l’autor italianu sáfase de la culpabilidá de da-y un valor moral a la igualdá o a la desigualdá, porque caún tien un conceptu distintu. El conceptu d’igualdá ye relativu: igualdá pa quién, de qué y según qué criterios… Esto quier dicir que ser d’izquierdes nun quier dicir que los homes y muyeres sían iguales en too, sinón qu’hai una tendencia a igualar les condiciones. A la fin, Norberto Bobbio piensa que la distinción ente unos y otros funde los sos raigaños nun orixe emotivu: nin cómo se reparten les riqueces, nin con qué criteriu, nin pa quién... A cencielles, Bobbio cree que la izquierda ye más igualitaria y la derecha más desigualitaria. La primera nun pretende eliminar toles desigualdaes nin la segunda conservales toes, sinón que ufierten una tendencia nos sos vezos ideolóxicos de tal xeitu que les empobinen pa unes polítiques económiques, sociales o culturales estremaes, distintes. L’autor italianu dexa claro que, con esta clasificación, nun fala de la igualdá como un bien percima inclusive d’otros valores como la llibertá, el bientar o la paz. Solo establez un criteriu diferenciador que-y paez que sirve muncho bien a los diferentes sistemes políticos europeos. Esti criteriu habría que matizalu, porque nun basta con predicar, sinón que ye necesario exercer.
Siguiendo perequí, pienso que la distinción ente derecha y izquierda atopa’l so llugar nes polítiques económiques, que son les que determinen el puntu de partida pal desendolcu llaboral, educativu o cultural de la xente, por poner dalgunes fasteres de referencia. Esto ye, qu’unes polítiques económiques d’igualdá van igualar les oportunidaes a nivel llaboral, educativu, sanitariu, cultural, de xéneru... Mientres que la falta d'intervención estatal va dexar la igualdá a la capacidá de caún nel ecosistema del mercáu. ¿Puru materialismu? Non, un coche nun furrula solo col motor, pero la economía ye’l motor y hai qu’atender pa ella. Les polítiques económiques amuesen la verdadera cara de la intencionalidá ideolóxica de los partidos. Agrandar o amenorgar delles partides presupuestaries de gastu públicu pue ser un bon niciu ideolóxicu. ¿Qué partidos políticos apliquen polítiques económiques d’izquierda y qué partidos apliquen polítiques económiques de derecha? Eso queda a conclusión del llector, pero cuidáu, que les sigles tamién engañen. Yo sigo cavilgando.

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