Eternu negociu

Dizque l'amor inventóse nel sieglu XII, y aquella poesía llírica medieval caltién un arume qu'ainda entafarra los rituales d'apareamientu humanu. Martín Vallina, protagonista d'Eternu negociu, quier reblagar perriba d'esos peaxes románticos que llamen amor cortés. Xulio Arbesú, l'autor de la novela, quier firmar una reflexón sobre la felicidá nuna novela ensin más aspiraciones que l'entretenimientu intelixente. El primeru nun ye quien a consiguilo, y el segundu sólo a medies. Por embargu, firma una novela de referencia na narrativa asturiana. ¿Too contradicciones? Tengo qu'esplicame.
Na novela d'Arbesú un ricu empresariu asturianu decide que llegó la hora casase, y piensa, nun sé si con estes palabres d'Alberto Moravia, que l'amor ye un xuegu y el casamientu un negociu. Asina que contrata a un sicólogu amigu col envís de que faiga de Celestina o polo menos que lu aconseye nel tráfagu amorosiegu de la seducción. Les candidates va dende una prima que fora primer amor de mocedá, hasta una dentista solidaria, pasando pola inmigrante xoven y curiosa hasta llegar a la divorciada aposentada, responsable y con una fía. Nun voi cayer na traición de revelar la elección del protagonista y si-y sal mal el negociu. Interésame más afondar no que la novela tien de reflexón sobre la condición humana. Unes palabres grandones que s'usen davezu pa falar de lliteratura ensin decatase que nun son tan valeres como paecen: la lliteratura tien que dedicase a la condición humana o nun ye lliteratura. El casu ye qu'Eternu negociu ufrez una visión amargurienta de la vida, más qu'una indagación sobre la felicidá. La crónica de Martín Vallina (en rigurosu tiempu presente) cuenta la incapacidá de ser feliz, la imposibilidá d'asumise a ún mesmu al empar que se disime del pasáu. El padre apaez como motivu testerón de infelicidá y reconocimientu a la vez, nun complexu edípicu difícil de resolver. Solo nesti sentíu pueo dicir que la reflexón sobre la felicidá ye un intentu fallíu, porque actúa como negativu pa reflexar el reconcomiu de les decisiones, la incomodidá del ser y del vivir.
La segunda aspiración de la novela, dende'l puntu de vista del llector (que l'escritor nun sé si tamién tenía), ye l'entretener con una historia seria, decimonónica, clásica y fonda. Les numberoses páxines del llibru consiguen, sí, asonsañar un testu de sieglos pasaos, con una historia de presentación, nudu y desenllaz. Los personaxes tan desarrollaos y crecen a lo llargo de la historia con una anagnórisis final mui apode pal enfotu col que s'entamaba la historia y les pretensiones del personaxe. 
Nostante, ye verdá que l'home faise pesaín a veces, con rucadures constantes de cabeza qu'aporfien de contino nes duldes sobre la muyer más afayadiza pa elli. Martín Vallina anecia en repetir al llector tanto los sos oxetivos como los pilancos qu'atopa p'algamar esos oxetivos. Lo segundo ye l'enquiz de cualesquier novela: pilancos y soluciones onde'l protagonista vence o fracasa. Lo primero, la fixación y aclaración al llector de los oxetivos perseguíos pol protagonista, abulta un poco cansino.
Amás, l'encerriñamientu d'Arbesú en utilizar delles palabres y dellos significaos mengua la calidá lliteraria del testu. “Enquiz” utilízalu una y otra vez, y failo como “obstáculu” más que como “megollu d'un asuntu”. Tamién repite “de cutiu” cuando podía cambiar por “davezu” o “a menudo” o “capoco”. Xulio Arbesú ta emperráu tamién n'usar el verbu “ranciar” como “rucar”, que bien podía aplicase'l significáu d’esti verbu de cuando en vez pa cambiar dalgo y que nun rinchara tanto'l testu. Les primeres acepciones de “ranciar” cuando se pon ranciu un alimentu o cuando duel daqué escaécense pol autor, qu'anecia n'utilizar el mesmu significáu pal mesmu significante. Y otro tanto pasa con “espirica”, qu'apaez milenta veces nel testu y quiciás había otres opciones de sustitución.


Con too y con ello, Eternu negociu ye d'obligada llectura, porque entretién (sí, anque a veces espreceten les repeticiones formales o sustanciales mencionaes). Entretién como tienen qu'entretener les buenes noveles, porque les soluciones lliteraries y llingüístiques qu'apurre son pa tener en cuenta, magar que nun me preste un res cuando plantea un alderique ente más de dos personaxes poniendo los nomes enantes del parlamentu, como si d'una obra de teatru se tratara. Esto téngolo falao col autor y sabe elli que nun llegamos a un acuerdu. Poro, aprecio tanto esi desacuerdu: pol arrequecimientu que siempre s'obtién de charrar con Arbesú. Esos riesgos que toma l'escritor son un puntu a favor. La comodidá de la escritura conformista nun encartia bien con una lliteratura viva. Y la lliteratura asturiana necesita obres como Eternu negociu, que sían pures noveles pa una llectura tranquila y de vagar, que sían prosa reflexiva pa duldar y pensar, y qu'amuesen variedá nos rexistros y soluciones técniques del oficiu d'escritor, anque fallen, anque acierten. Naide ye perfectu. Nin Martín Vallina, por munches perres que tenga.

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Leave a Reply

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.