Los nomes de Cuideiru



¿Quién escribió’l nome de Cuideiru nes fasteres d’estes montañes? ¿Y quién borró los otros nomes desconocíos de xente que vivió acullá nel pasáu? Siempre pensé que’l nome señalaba la cosa, y definía’l so fustaxe coles pintures de les lletres, los trazos negros sobre papel blancu. Si fuera creyente diría que Dios creó’l mundu escribiendo nuna fueya los nomes de cada creación. Y taría con Borges en que “en las letras de la rosa está la rosa/ y todo el Nilo en la palabra Nilo”. Pero nun soi creyente y conozo Cuideiru y los sos nomes cola clarixa que dan los llibros y la mio mirada.
Pa entrar en Cuideiru hai que baxar una cuestona ente árboles de verde buxo, davezu col caín zarrando la visibilidá, de forma y manera que’l coche avanza a palpu y con munchu riesgu. La cuesta termina pa contra’l mar, y paez que va cayer ún al agua bravo del Cantábricu de tan pindia que va y tan cerca que ta de la espluma. Entós la carretera xira a la mandrecha nuna foz revirada y seca y yá entramos nel pueblu, que de momentu ye too muelle pa barcos y tresportes. Siacasu, de frente acolúmbrense les cases empicoretaes nos montes, agatuñando la roca, ente castaños y felechos, coles llambiotaes del mar na piedra de la plaza y un aspectu que de puru guapu cásique plasma, quedando’l visitante primerizu esteláu y colos güeyos arremellaos énte un decoráu irreal y místicu al empar. Pue entrase dende arriba, per El Pito, y entós hai que travesar tol pueblu pela Cai, baxadoriu obligáu pela única vía d’anchu suficiente pa un coche hasta la plaza de San Pedro, onde s’asitia la Casa Conceyu, y d’ehí a la plaza del muelle, onde aportáremos enantes. Pero la meyor entrada ye esa primera dende abaxo, porque’l recibimientu a la mirada del mar encrespao contra’l cai y les cases como rostros de persones tallaes na piedra paga la pena y paga’l viaxe (nun pudi evitar el xuegu de palabres).


 El tema de los nomes nun ye una caxigalina. El mesmu Umberto Eco pregúntase en La ricerca della lingua perfetta nella cultura europea si Dios en Xénesis, 2: 19 ordena al home que-y dea nome a los animales (según La Reina Valera, que ye la que tengo agora a mano, trái-yi a tolos bichos pa que vaya poniendo’l nome a caún), ¿qué criteriu sigue Adán? ¿Tien cada animal el nome propiu de la so natura, o’l nomoteta decide qu’apeche cada bichu col nomatu que-y dea al aldu d’una voluntá caprichosa? ¿Nel nome de Cuideiru tan tolos Cuideiros posibles?
Dícenme que Cuideiru nun ye correcto, sinón un inventu d’hai pocos años. Paez que qu’en 1285 un tal Arias González Valdés falaba de Codillero pola forma de coldu que tenía’l puertu. Amás, la Carta ejecutoria de hidalguía, a pedimento de Bartolomé González Cotequín, con fecha de 26 de xunu de 1575, anecia con falar del puertu de Codillero. Cuideiru vien a ser un nomatu ensin fundamentu, un inventu de filólogos aburríos. Llamar asina al pueblu conviértese en tochura y al conceyu enteru en temeridá. Coméntame Juan Luis Álvarez del Busto que tampoco los pixuetos son los habitantes de Cuideiru, sinón que sería meyor llamalos cudillerenses. Los nomes son importantes en Cuideiru. Pixuetos son los del barriu pescador, al rodiu’l puertu, formando un clan separtáu del restu cudillerenses. Habría entós pixuetos, como vaqueiros, caízos o aldeanos. ¿Ropes estremaes pa un mesmu moñecu? Depende del valir de los nomes. Los pixuetos llevábense mal pancima colos de la Cai, o sía, colos caízos. La llende facíala’l ríu a la altura del molín qu’había na Cai, y a tanto llegaba la engarradiella que, cuando los pixuetos pagaron una ilesia a mediados del sieglu XVI, nun dexaben entrar a los caízos nella, nin llevar estandoriu nes procesiones. Xente setosa, debía ser.
Sí ye verdá que, dende que trato y contrato con esta xente, decátome que venlo too grandono. Con too, en Mieres (llar de mio) atopé tamién mueses d’enchipamientu gallasperu y arguyu patriu. Asina que seique síamos tolos asturianos representantes arguyosos d’esi sentimientu de grandonismu que nos engabiten un poco a lo xo o, volviendo pola palabra, non tanto si atendemos a les recomendaciones y conseyos xeográficos de los pixuetos. Cuando pregunté en Cuideiru por una sucursal bancaria con llogotipu bermeyu d’asturcón y nome mui d’esta tierra (magar que dexó de tar cerca d’Asturies cuantayá, a lo menos en sustancia) yá m’encamentaron de mano qu’avisará a dalquién pa que me xubiera, que quedaba lloñe. Ablucáu pola descomunada estensión del pueblu, tiré p’arriba un día, atrevíu como yo solu, a buscar la sucursal de marres. Aperiéme a facer exerciciu físicu, entamé la cuesta de la Cai con respiraciones acompasaes y movimientos enérxicos de brazos, calzáu cómodu y mirada concentrada, y nello taba entá, arrancando como quien diz, cuando, cásique ensin querer, llegué a la oficina bancaria y entré.
Dalgunos díes depués, nun tando recuperáu de la poca capacidá pixueta de calcular proporciones, dixéronme que la recoyida de basura y llimpieza de caminos y cais víase dificultada pol tamañu del conceyu, muncho grande y de pueblos estremaos unos d’otros. De lo segundo nun voi dicir que non, pero’l conceyu, ensin ser de los más pequeños d’Asturies, percórrese en dos reblagos y les carreteres tienen bon firme como tengo comprobao nunos cuantos voltios que di perequí. Pa aclariar más l’asuntu púnxime a buscar información xeográfica y confirmé qu’hai trenta conceyos n’Asturies más grandes que Cuideiru… Vamos, que nun ye l’estáu d’Arkansas.


Más nomes hai en Cuideiru… Según aportes al pueblu, gaviluetes y cases encaramaes a la montaña ye lo primero que se ve. Les gaviluetes sorríen picarones nel paséu que sigue la llinia de la costa, xubíes nel apoyaderu del cai, al empar qu’acusbien cualesquier cosa que pueas tira-yos. Y a eses cases de colorines qu’arrodien la plaza principal, colos marcos de maera, como espectadores de la imaxe del tiempu allancáu pente les montañes, nun sotambiu estrechu de caleyas y costanes, digo qu’a esi conxuntu llamenlu darréu “l’anfiteatru”. Pero más qu’anfiteatru, paezme que-y asienta meyor el nomatu de “teatru”. Hai qu’esplicase. L’anfiteatru romanu ye circular o ovaláu y el teatru ye semicircular. Amás, de ser, ye teatru griegu más que romanu, porque ésti llevántase ex novo mientres que’l teatru griegu, como’l de Cuideiru, tien la cávea escavada na falda d’un monte. ¿A qué bien entós lo d’anfiteatru? ¿Será que los romanos tienen pa los pixuetos más ascendiente que los griegos? Desconózolo. Anfiteatru ye verdá qu’abulta más importante que teatru, anque sólo sía porque hai más lletres na palabra. Y teatru ye palabra conocía, d’usu corriente; pue dicise que ye palabra vulgar, del vulgu, de toos, gastao. Teatru, quiciás, ye una palabra ensin aristocráticu prestixu, y al pixuetu tener un anfiteatru da-yi un señoríu imprevistu.
Estes menuguencies de pedante nun les pescancia la xente, nin falta que fai. Pero llamar “anfiteatru” a lo que nun lo ye permite acolumbrar un cachín del subconsciente colectivu qu’atopa más créditu na palabra estraña, nel términu poco frecuente, como si la rareza fora gallardón de verdá, altura, solera y tradición. Cuido que l’asturianu ye un poco asina, dau a la estética enantes qu’a la esencia. Y como esti artículu abonda en preguntes, traigo otra que se facía Aristóteles: los númberos, les llonxitúes, les figures, los puntos, ¿son o nun son sustancies?, y si son sustancies, ¿son independientes de los oxetos sensibles o esisten nestos oxetos? Y al rodiu d’esto que dixo’l griegu, pregúntome si podemos entóncenes calcular matemáticamente la guapura d’esti pueblu que, nesto sí, anda de los más guapos d’Asturies y más p’afuera.
Asina que l’enguedeyu de los nomes tien el so aquel, y pueque si’l nome aforoña la esencia de lo que representa, entós convién un nome guapu que empondere al sitiu o al oxetu que noma, porque tamién fai realidá y sirve pa vistila meyor, más axeitada, más afayadiza, más verdaera. Babilonia, Tombuctú, París, Nueva York, Cuideiru... ¿De verdá qu’estos llugares seríen igual de guapos con otros nomes? ¿Agospiaríen la mesma maxa qu’afala a visitalos y embeleca al traviés de les sos cais, edificios, requexos y tabiernes? A la fin, nun sé si siguir llamando a Cuideiru asina o d’otra manera. Tampoco toi seguru de que camudar el nome afecte a la natura de les piedres. Pero de podese, saber too esto diba sirvir pa decidir si los asturianos somos, más o menos, tan coyonudos como paecemos.

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