Por cuenta de dellos fechos personales, bien recientes y tristes, dióme
por anotar dalgunes impresiones sobre la muerte, ensin pretensiones de resolver
lo que nun tien solución. Cavilgué abondo estos díes sobre la sombra de la
guadaña y ando pensando que la muerte nun ye l’últimu pasu, sinón el primeru.
Al morrer volvemos a la casilla de salida y la nuestra vida, na grandura l’universu
y por muncho que-y fadie al natural egocentrismu humanu, queda namás como si
esgayáramos l’aire cola mano. Y depués el silenciu de los sentíos. El sable
onde dibuxamos les lletres de los nuestros pensamientos, eso que nos fai
afirmar una identidá, esbórrase nel mar de la negrura. Nun ye que les lletres
se dilan, ye que l’arena fúndese nel agua y los signos sufren el dañu
collateral de la desapaición.
Si pudieramos interroganos sobre lo que se siente na nada de la muerte,
descubriríemos la indiferencia. Pue paecer duro, difícil d’asumir pal nuestru
egu, vanidá y arguyu d’humanos, yá lo dixi p’arriba, engrandecíos pola
autoestima d’una vida conviviendo caún consigo mesmu. Pero’l mundu va siguir
xirando tres nosotros, y un día tamién dexará de facelo, y pa entós más val que
la humanidá tenga dexao la dixebra pa prau, porque va necesitar toles fuercies
posibles pa salir del planeta y buscar otru sitiu onde abellugase, y tovía
tengo duldes si nún tendrán que dir acullá pa escapar d’esti universu’l día que
colapse. Asina que puestos a pensar en too esto, ¿a qué ánimu de trescendencia
podemos pretender aspirar dafechu? La inmensidá de les galaxes acomplexa a pocu
que repare ún nello, y arriendes si adicamos pa lo insignificantes qu’abulten
les moliciones personales o ayenes. Les galaxes, les estrelles más cercanes o
más llonxanes, solo sienten (si tuvieren capacidá pa sintir) indiferencia por
nosotros y por too. Dalquién dirá como Ortega que, nun sabiendo si la vida d’ún
ye importante o non, sí paez que ta ehí enantes que tolo demás. Respondo yo que
lo malo que ye que tolo demás seguirá ehí cuando nun teamos y nun importará.
Pásame lo mesmo cuando miro’l mar. Préstame pasiar pel cai de cualquier
pueblu costeru, dir en barcu de cabotaxe o n’alta mar, o contemplar cuadros d’atapeceres
col sol escucando zorramplón nel horizonte. Pero en tou casu, llegáu’l momentu,
voi sufrir esa comezón de que la muerte asonsáñase d’agua salada y pelleyu azul
o verde. Como’l mar o’l cielu, la muerte evoca totalidá, serenidá y igualdá.
Nin el mar, nin el cielu, nin la muerte distinguen unos d’otros, nada hai más
democrático, y les foles y les estrelles fugaces son solo intres, como les
vides humanes: una engurria na llanada de lo esistente.
¿D’ónde naz esi mieu a la muerte? De la vocación d’inmortalidá qu’a
munchos inculquen de pequeños. Quiciás tamién d’una rocea interior que nun
necesita d’enculturación nenguna. Con too, cuido que si dexaren que los neños
aprendieren bien ceo la inutilidá de toa esperanza, llegaríemos a la conclusión
que construyí cuantayá: que la muerte nun da mieu, sinón que despierta
odiu. L’otru día espresó nun sé quién per
escrito, con munchu meyor aciertu, dalgo paecío a lo que camiento sobre la
muerte. Dicía que’l bonu d’Epicuro enquivocóse en pensar que les persones
tienen mieu a la muerte: lo que tienen ye reconcomiu por nun poder vivila...
Vendría a ser una variación o coda a lo qu’acabo de proponer. ¿Cómo nun va
espertar odiu o reconcomiu lo qu’escribe la llinia más definitiva de la nuestra
vida? Y pancima, pa facer más sangre, escapa al nuestru control l’autoría de la
ringlera última del nuestru manuscritu vital. Eso tan convincente, pedrés y
fondo que llamamos muerte nun depende de nosotros más que na forma d’afrontalo.
Inclusive podemos elexir el momentu, si aforoñamos el valor, la desesperación o
la inconsciencia suficientes. Pero hasta ehí. Tolo demás que resta ye odiar o
maldicir. La muerte asítianos nel mesmu llugar que la nada anterior a nacer.
Volvemos al polvu, a la povisa puro.