Archive for agosto 2013

De la virtú



Sigo a vueltes con Aristóteles y los políticos asturianos, que tienen un daqué de siloxismu que nun acabo de pescanciar. Pamidea los políticos son esa condición pública de servidores de los vecinos, qu’asumen les responsabilidaes de gobiernu col envís d’amenar los destinos de la tierra respectiva y los sos habitantes. La esencia d’ellos alcuentrase entós nel exerciciu de l’acción de gobiernu col enfotu de que miren pol interés xeneral pal ameyoramientu de la sociedá. Dicho esto, según Aristóteles la virtú defínese como l’areté, la escelencia como acción empobinada a la natura propia de cada ser. Esto ye: la virtú cúmplese cuando la acción se dirixe a satisfacer la esencia del ser qu’actúa. Los políticos virtuosos sedríen los que actúen cola sida de cumplir la so esencia de servidores del interés xeneral que dicíamos enantes, los que busquen el bien xeneral porque ye’l bien propiu, que ye tamién la parte básica d’ellos como políticos.
Bono, pues yá reflexoné n’otru artículu que los políticos asturianos d’acción poca o ninguna. Más bien viven nun estáu de catalepsia y paralís qu’acomoda mui bien de veces cola ruina capacidá intelectual qu’amosen. Va too xuncío nun círculu cada vez más viciosu. Con too, na reflexón del otru día mentí un pocu a sabiendes, porque l’acción d’un políticu nunca nun ye nula dafechu. Hai un daqué de movilidá qu’abre dos opciones estremaes a cuentu d’esto y que nun atalanto la preferencia o conveniencia más apode. Actúen, ye verdá, n’ocasiones contaes, pero fáenlo y convien decatase de si lo poco qu’actúen s’axusta a la so natura. Voi esplicame.
Una de dos: o los políticos actúen conforme a la so naturaleza, mirar polos intereses d’ellos, robar, prevaricar, enchufar… Y entós la virtú de la so esencia cúmplenla con creces, pero el diagnósticu moral dexa abondo que deseyar. O la so esencia ye’l serviciu cabal y intelixente al ciudadanu porfiando por algamar los oxetivos anunciaos nos respectivos programas electorales causa de la so elección. Y entós nun cumplen la esencia de la so naturaleza por razones de sobra conocíes y que podemos recordar en forma calificativa como egoísmu, zorramplonería, deshonestidá, pazguatismu, tochura... Poro, nun podemos dicir d’ellos que sían virtuosos ni escelentes.


Nel primer casu, ún nun pue dexar de pensar que hai que camudar la esencia del políticu, que ye tanto como camudar la sustancia, que ye lo mesmo que prescindir de los políticos como mecanismu de gobiernu democráticu. Si los políticos tan ehí pa robar nun hai necesidá d’ellos, nin ye apode da-yos votos y falsa llexitimidá democrática (la llexitimidá gánase nel exerciciu y non sólo nes urnes) nin paga la pena emperrase en caltenelos empicoretaos nos sos cargos, a la espera de que pasen cuatro años, a la gueta d’una nueva escusa democrática na qu’empozase a sí mesmos o a la so galdidura moral y política. Porque l'usu de palabres sacrosantes ablaya más, muncho más moralmente, que la bayura de delitos cometíos con esi telón d'impunidá que llamen aforamientu. Como escribía Vicente Verdú hai bien d'años, la política ye un edificiu desvalixáu, ensin moblame, a lo que yo añadiría que, pancima, ta habitáu por inquilinos que s'enferronen a palabres que yá nun signifiquen nada pa ellos: tresparencia, honestidá, decencia, respetu, vergoña. Too val pa siguir nel poder, inclusive los xuegos de palabres, les falacies, les puertes llingüístiques a nenguna parte como esi “nun me consta”, que tanto se lleva agora y que voi utilizar la prósima vez cuando me toque pagar la declaración de la renta.
La segunda opción, la de que la esencia del políticu sigue siendo'l serviciu al ciudadanu, pesie a que s'estremen en poco de los delincuentes comunes, como nun sía porque'l delitu merecería mayor pena y menor gloria, desemboca nun engañu masivu onde parte la culpa va ser nuestra por nun pone-y bozal al perru o tomar medíes más dures y contundentes. Si los políticos sobren, entós ye la hora de los ciudadanos, que tienen que tomar les riendes evitando'l populismu de los mesies... Si la esencia de la democracia ye'l gobiernu del pueblu, ¿por qué delega'l pueblu les competencies que-y son propies? ¿Dexes acasu que to casa te la gobierne'l vecín? Pues eso.

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Del poder y la potencia



Tuvi estos díes reflexonando sobre los políticos n’Asturies. Y voi cociendo la idea de que nesto tamién tenemos les nuestres particularidaes, zunes y defectos. Depués de bien d’años caleyando per ayuntamientos y conseyeríes autonómiques pueo afirmar ensin munchu equivocame que conozo un pocu la forma de ser y tar d’estos especímenes asturianos tan raros y inquietos. Por regla xeneral, son xente educao, consciente del puestu onde reposen, y nun tienen muches esmoliciones acullá de ganar les prósimes elecciones. Dedíquense a vexetar nel sillón (barrunto que dalgún fai la fotosíntesis, pero que conste que nun lo tengo comprobao entovía), y a resolver, o daqué paecío, los problemes que-yos xurden de parte de los vecinos, un pocu a impulsu y otru pocu según lo que diga’l partíu.
Los resultaos tan a la vista. Un inmovilismu absolutu, una cascancia eterna por camudar coses nun vaya ser que s’estropien dafechu les poques que furrulen mal. Según Aristóteles, poderosu tien que ser el que tien el poder del principiu del movimientu o del cambiu. La definición de poder vien construía pola capacidá d’emburriar la realidá nun sentíu determináu, aniciando’l movimientu. Esi impulsu nun esiste nes alministraciones asturianes. El principiu del movimientu vien de Madrid, onde s’asitia l’estadillu mayor de los partíos y dicta les conveniencies pa dalgunos españoles en función de la presión recibida. Los políticos asturianos siéntense nos escaños autonómicos o locales con otru envís. Siguiendo a Arquímedes, tou cuerpu políticu somorguiáu nun líquidu d’allabances esperimenta un puxu d’abaxo p’arriba igual al pesu del allabances desapolináu de los oyíos d’otros políticos rivales. Asina, los políticos asturianos nun faen por iguar los problemes de los vecinos, sinón que se dediquen a dar parabienes pa recibir allabances y votos qu’escaqueen a los otros políticos, que tamién se dediquen a lo mesmo con estremaos resultaos. El casu ye somorguiase nel líquidu de los apretones de manes, de los abrazos y los saludos, del cariñu solidariu, mancomunáu y caciquil que tan bien se nos da nesta tierra. Güei por ti, mañana por min. Los políticos tienen el poder, pero nun lu exercen si nun ye pa siguir atolenaos énte la intelixencia, pasivos, evitando que bazcuye’l líquidu amnióticu onde atropen los preseos democráticos que convierten en privilexos, naguando pa nun vese azotaos fuera d’esi cómudu y nutriciu estatus social. La táctica ye echa-y la culpa al otru, ensin que nunca les responsabilidaes nun chisquen a la familia, que los trapos sucios, yá se sabe, llávense en casa.


Mentantu y non, los políticos asturianos son un poder ensin potencia, bultos sospechosos en actu y en potencia. P’Aristóteles la potencia ye un conxuntu de posibilidaes que tien una sustancia pa ser dalgo distinto de lo que ye. Un guah.e ye un home en potencia porque tien la capacidá de ser home. Poro, ye un guah.e n’actu y un home en potencia. Agora ye un guah.e, pero tien la posibilidá de llegar a ser un home. ¿Podemos imaginar otru estáu de coses? ¿Dalquién ye quién p’albidrar qu’un conceyal se perxudique a sí mesmu si ye pa beneficiar a la mayoría? ¿O siguen diciendo a too que sí, anque sía contradictorio y depués nun puean cumplir lo que prometen? Quiero pensar qu’hai otres formes más amañoses de facer les coses. Envede naguar namás que por arrepresar el puestu, la mesa y el despachu, los políticos asturianos son, en munchos casos, mequetrefes en actu y estadistes en potencia. Tienen la capacidá, pero nun son a llevantáse percima de la propia mediocridá, qu’amás nun ye l’Aurea Mediocritas d’Horacio o’l mesmu Aristóteles, una mediocridá en metá de la escelencia o areté, sinón una mediocridá mediocre de pura ineficiencia, una mediocridá ruina, hasta de risa y patetismu, si nun fuera poles consecuencies.
Lo malo ye que, como tamién diz Aristóteles, el poderosu pue usar la facultá de camudar otru oxetu p’ameyoralu o pa empeoralu, pa llevalu al cumal de lo escelente, onde s’asitia el puntu mediu d’areté, o pa llevalu al puntu mediu aritméticu o inclusive más abaxo del conxuntu de posibilidaes previsibles. Nel casu de nueso y conociendo’l percal, tengo pa min que cualesquier cambiu diba ser pa lo segundo, pa peor.

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