¿Pa
qué sirve un escritor na lliteratura asturiana? D’alcuerdu con
Maria Zambrano, el conocimientu ye metáfora, y la metáfora españa
pa convertise en Mitu. L’oficiu d’escritor esixe de la metáfora
como llingua de conocimientu y mecanismu del pensar. La metáfora
piensa y pescancia la realidá como nun pue facelo la razón pura, el
simple camentamientu lóxicu. Seique sía por esti remor o
pruyimientu del crecimientu infinitu que’l capitalismu nos apurre
un día sí y otru tamién, que nun pensamos más qu’en términos
matemáticos y de cálculu de beneficios. Y entós la metáfora suena
a chinu, y la realidá apolmónanos por cuenta d’esa falta
aforfugante de definición, llendes o lóxica, porque nun somos a
arrepresala, porque la realidá siempre vive albentestate, n’abertal.
Hai
poco, un collaciu escritor díciame qu’andaba yo enquivocáu sobre
les llectures de los falantes, pensando que los escritores asturianos
lleíamosnos ún a otru nun exerciciu d’embeligrismu (perdonái
pola babayada) ensin más trescendencia. Esplicóme que non, que nun
yeren ellos los que nun nos facíen casu, sinón los escritores ente
nós. Nun quise creyelu de mano, pero argumentólo tan amañoso que
quedé cásique convencíu. Y esmolíu tamién.
La
importancia de la lliteratura como vehículu d’espresión humana
pasa pelos filos que texen los escritores hasta facer una rede onde
atropar el mundu, pequeñu o grande. La metáfora d’Asturies, el
conocimientu que podemos ufiertar los qu’escribimos d’esta
tierra, necesita alimentase de los platos que cocinamos unos y otros.
Nun fici encuesta sobre lo que me dixo esti amigu pero, de ser verdá,
toparíamosnos nuna situación bien ruina pa defender la lliteratura
asturiana. ¿Cómo vamos esperar que nos llean si nun nos lleemos
nosotros? Un poema ye una visión del nuestru mundu, y un cuentu, y
una novela. Saber cómo ve’l mundu Borges o Rilque ye necesario pa
manexar les armes d’escritor o p’asitiar distancia cola redolada
al traviés d’otros güeyos. Pero una visión d’otru, cercanu y
llonxanu al empar, cercanu por asturianu y llonxanu por distintu, va
allumar nueves formes de conocimientu, nueves metáfores. Dixo
Plotino que l’amor ye’l güeyu que mira l’oxetu amáu, y lleer
a los contemporáneos ye reflexase nel espeyu que descubre la realida
d’eso que llamamos Mieres, Asturies, Atlánticu, España,
Mediterraneu, Europa, Mundu. Ye difícil amar una lliteratura y un
mundu que nun vemos, o vemos solo colos nuestros güeyos.
L’escritor
trabaya con metáfores como’l carpinteru con maera. La metáfora
nun ye equí solo ferramienta o preséu, ye tamién materia prima
cola que conocer la realidá y tresformala. Pienso asina que tola
esistencia ye una gran metáfora en construcción cooperativa colos
demás. Convertíla en Mitu, camudar el relatu en lleenda, trescalar
el tiempu estacionariu y arramar el pensamientu de sieglu en sieglu
ye otra historia, propia d’escritores con más habileza que la del
que firma estes páxines, pero non menos procuru nin menos amor nel
güeyu que mira.