Lleí
ayeri unes palabres de Xuan Bello nes que reflexonaba sobre les
munches persones qu'había dientro d'elli, tolos yos pasaos que yá
nun volverán, esniciaos por tiempu. Nun lo dicía con estes mesmes
palabres, pero fueron lo que me tresmitieron y yá sabemos que la
llectura de caún ye una reescritura de munchos sobre lo mesmo.
¿Cuántes
persones fui? ¿Cuántes persones soi? Tengo poco de lo que sentime
arguyosu, pero sí qu'atopo dientro de min un ciertu enfotu na mio
capacidá d'adaptación o sobrevivencia, indentificando lo primero
colo segundo. Yo tamién siento que viven acorrompinaos nel mio pechu
unu y munchos, una bayura de persones que yá nun reconozo. Hai un
poema de Gunnar Ekelöf que vienen a dicir que “cada home ye un
mundu, ocupáu / por series ciegos n'escura rebelión / contra'l rei
que los gobierna”. ¿Quién, entós, ye'l mio rei? Téngomelo
preguntao davezu, y nun me debiera estrañar que los demás me traten
de formes distintes a veces, quiciás por descolocase énte esos
otros que me gobiernen. Como nos versos de Victor Botas, “(...)
Nadie sabe / (si hemos de ser precisos) otra cosa que todos esos
nombres que yo fui...”
Por
embargu, l'asturianu mediu, esi asturianu de biecu borrinosu y manes
con mugor de tierra húmedo (al asturianu estándar imaxínomelu
asina ensembre), pamidea que ye unu siempre. Como una característica
de nós, un signu o niciu que solo camuda cuando nos da la ventolera
o nos entra'l mieu a la imaxe que torna l'espeyu. L'asturianu de
llibru aposienta nel llar familiar y nun mueve, nun avanza nin
retrocede, queda y cría foruñu, polvu o povisa según lo duru que
sía. Ye la so forma de ser y tar. Un paisanu tien una palabra (neso
toi d'alcuerdu y miré dende pequeñu de nun faltar a tan sagráu
sacramentu de bon asturianu), pero'l tiempu y la intelixencia tamién
agatuñen les voluntaes, sobre too cuando eses voluntaes acolúmbrense
más como neciures que como rellumos d'honestidá. Y nesto tengo
duldes de que los asturianos caigamos no primero enantes que no
segundo.
Cuanto
atopes a dalquién pela cai y nun yes a reconocelu o elli a ti, avezo
a preguntame si soi aquel que conocieron o soi otru que nun sabe de
sí mesmu. Desconozo si se trata d'un problema d'identidá más o
menos aparatosu, pero cuido que ta poco esparcío o guardo yo y más
naide la esclusiva del regalu. Tampoco m'alcuerdu de les razones
poles qu'ún de los yos anteriores pue ser enemigu de los otros yos
colos que me cruzo. Lo peor, en tou casu, del asuntu ye cruzame col
espeyu del pasáu y nun albidrar el rostru esi que fui, y descubrir
que yera yo enantes de dalgún duelgu. Digo que ye lo peor porque me
referten esa ausencia de remordimientos pola pérdida de lo que dexe
atrás, pero pa min ye lo meyor porque necesito camudar, xirar,
desapaecer en cada vuelta del camín pa siguir siendo yo o dalgún de
los yos imprescindibles en los que me convierto cada día. ¿Qué
tien de malo ser meyor persona a costa de ser distintu?