Dicía Sainte-Beuve, que’l críticu ye un
llector, pero un llector mui singular que deprende a lleer a otros, faciéndolos
entrar na obra lliteraria. A vegaes, el críticu fai de voceru d’un grupu
empresarial. Esi críticu (que suel ser periodísticu) nun ye’l críticu nel que
taba pensando Sainte-Beuve. Cuido que taba pensando más bien nel críticu
independiente, qu'opina ensin suxetase a odios personales (a un editor o autor
que-y cai mal) nin amores esperíos (los que deriven de trabayar pal sellu
editorial de la obra que reseña). Poques coses pue haber peores pa un críticu
que tener dueñu, porque entós nun ye dueñu de les sos opiniones, que ye tanto
como dicir que yá nun ye un críticu. Pamidea que Sainte-Beuve pensaba más bien
nel críticu que desmonta’l llibru, daquién que revela los secretos del
misteriosu milagru del encantu lliterariu. Llograr encantu esixe talentu, pero
tamién munchu oficiu. El críticu pregúntase si nesi oficiu hai engañu o sólo
trabayu y pensamientu. La independencia, o lo que ye igual, la necesidá
d’axustase a la conciencia estética de caún, ye l’únicu mandamientu del críticu
lliterariu. Cualesquier esvíu d’esa máxima ye pecáu. El críticu nun tien que
pensar n’otra cosa que n’aforra-y al llector llibros destinaos al reciclaxe.
Nel casu de nueso, hai que dicir que na
lliteratura asturiana fai falta crítica lliteraria. Ye chocante que conclusión
tan evidente nun rescample nes encuestes de El Surdimientu y la lliteratura n’asturianu:
normalización y estandarización.
La edición de llibros n’asturiano ye abondosa, y por embargu, hai poca crítica,
o lo que ye peor, poca atención de los medios periodísticos o lliterarios:
poques talayes dende les qu’exercer esa crítica. Y cada añu, edítase
n’asturiano un camionáu de llibros que terminen nos requexos empolvoriaos
d’almacenes y estantes.
Si nel artículu del otru día dicía que la
crítica lliteraria ye importante pa la lliteratura, referíame al fechu de que
la crítica lliteraria ye l'únicu termómetru qu’influye nel tiempu. Contra más
crítica, meyor lliteratura. Nun sedría un procesu automáticu, pero sí sofitaría
un estáu de tensión íntima nel escritor que publica. Fadríalu más atentu,
sollerte y consciente de lo qu’escribe. Porque’l críticu lliterariu desendolca
una función de señalar al autor (cuatro güeyos ven siempre más que dos) ónde
tan los fallos o deficiencies de la obra lliteraria.
Anguaño, l’escritor n’asturiano sólo pue
esperar a lo que digan, en blogues casi secretos, llectores anónimos que non
siempre razonen la so opinión. Ello tien l’interés de conocer el gustu de los
llectores, asuntu nada xirigateru qu’afita aficiones y convencimientos. Pero
l’escritor, na llingua que sía, tamién quier saber la opinión de xente que
lleva lleendo tola vida, qu’afondó nel conocimientu de les estructures
narratives o poétiques, y que, en dalgún casu, hasta punxo en práctica los sos
conocimientos críticos con obres lliteraries meritories o non. El críticu pue
acertar o fallar, pero si ye bon críticu va razonar la crítica, y nada implica
tantu arriquecimientu como’l discutiniu razonáu sobre la obra d’ún. Nun ye que
la opinión del llector nun cuente (de fechu ye la opinión más importante),
sinón que’l críticu ye’l que tien l’atril d’un mediu de comunicación pa entamar
un alderique públicu. El llector, por embargu, ta suxetu pola conocencia, mayor
o menor, del blogue nel qu’escribe y non siempre presta una atención crítica a
la llectura comentada.
Esto de l’atención crítica tien su aquel. Ye
un xeitu de mirar la páxina escrita nuna zuna por trascender la llectura y
asitiala nun nivel de reflexón distintu. El críticu mira con güeyos revesosos,
pero aparca los prexuicios na portada del llibru p’afondar nelli col envís de
diagnosticar el méritu y la capacidá del autor. El llector común nun busca más
allá del entretenimientu o, el más lleíu, enxuicia en función de les
impresiones intelectuales o sensitives recibíes. El bon críticu lliterariu pon
en conexón el mundu de la obra, el del autor y tola rede lliteraria que se texe
al rodiu d’esa obra en referencies biográfiques y intertestuales.
Na lliteratura asturiana nun hai atención nin
de los medios n’asturiano, esbillando aquelles obres que merecen una llectura
fonda, nin de los medios en castellano, ufiertando al llector una puerta pa
entrar na rica lliteratura asturiana. Hai dalguna excepción, honrosa y digna en
revistes (Lliteratura, Campo de los Patos… o n’aquel desapaecíu
Estandoriu, qu’edité me paez
cuantayá), pero nun faen mar. Una apuesta seria y de contino pola crítica
d’obres n’asturiano fadría surdir una conciencia crítica de carácter xeneral,
un estáu de discutiniu sobre’l valir de la lliteratura que se fai anguaño
n’Asturies. Sedría bono qu'hubiera medios enfrentaos sobre si una obra ye bona
o non, que los críticos llevantaran la voz pa señalar a los autores qu'escriben
col enfotu de crear una carrera lliteraria personal y honesta, y aquellos
qu’escriben, publiquen y, a lo meyor, corrixen depués (cuando nun ye necesario
nin tien igua).
Pero podemos tar tranquilos toos. Al final,
el llector, el críticu y l'escritor somos afortunaos, porque hai un críticu más
importante que siempre acierta, y al autor siempre se-y va reconocer la so
valía o la so ineptitú. Esi críticu ensin piedá, que xunce a toos baxo’l mesmu
sellu, ye’l Tiempu, que nun engaña a naide, nin miente, nin tien dueñu al que
sirvir.