Lo que
pretendo entamar güei ye unos exercicios d’asturianu, exercicios
ensin gramática, nin filoloxía, azorianianos, pero exercicios al
fin y al cabu, al rodiu del mundu, nuna llingua determinada y como
forma d’espresión lliteraria. O polo menos quieren ser artículos
lliterarios, non de política nin actualidá, magar que’l detonante
sía una noticia pública o un acontecimientu personal. Paez que los
artículos d’actualidá son productos perecederos, cola etiqueta
del consumu preferente o la caducidá. Sicasí, les crítiques de
novedaes lliteraries tienen un atueldu más llargu, pero eso ye pol
mor del axetivu más que pola novedá del sustantivu (y perdón pol
xuegu de palabres).
La
llingua nuna patria nun ye la patria entera. La patria entera ye la
llingua y el territoriu, más entovía: la llingua, el territorio y
la historia. Esto escribiólo Azorín hai tiempu, y nesta dómina
d’amarga cazumbre fáiseme más presente. Zarró Les Noticies
en febreru. El selmanariu que llevaba apurriéndonos l’actualidá
en llingua asturiana dende’l 96 echó’l candáu, y tengo pa min
que ye pérdida grande porque los periódicos faen lliteratura y faen
llingua. Nun ye la muerte del periódicu lo que m’esmolez, una y
bones too naz y too muerre. Ye la sensación de que la xente ta
derrotao poles circunstancies. Y venimos tando derrotaos dende
cuantayá.
Escribir
nuna llingua llenda los fronteres d’ún mesmu, sirve pa
identificase cola redolada, y pa que’l mundu atope’l so sitiu
dientru d’ún. Esto ye una apreciación xeneral, que val pa toles
llingües. Escribir n’asturianu o cualesquier llingua en víes de
desapaecer, por embargu, conviértese nun actu consciente, un aldu de
responsabilidá cola historia. Abúltenme palabres bien
grandilocuentes según les dexo nel papel, pero agora que l’Academia
de la Llingua tien menos perres, agora que se recorten les
subvenciones a la normalización del asturianu, agora que nos vemos
rendíos toos de un mou o otru, entós agora les mies palabres
aporten con más sentíu qu’enantes. Seique fuera qu’escribía
n’asturianu como un actu natural, lóxicu, evidente. Dientro de mio
entrara la normalización ensin notalo, mientres que nel restu de la
sociedá nun se daba tala cosa. Cayóme la venda los güeyos. Cuando
escribes n’asturianu tas construyendo un cachín d’historia. Nun
me daba cuenta. Ye una historia piquiñina, en minúscules, una
reivindicación íntima, una forma de mirase nel espeyu, una
metafórica señaldá de reconocencia. A lo meyor estes palabres nun
voi lleeles más que yo, pero sedrá suficiente si me reconozo nelles
dientru d’unos años.
Cuando
cerró la edición dixital de Les Noticies, pensé que diba
xenerame menos duelgu que la edición en papel. Equivóqueme tamién
neso. Al cerrar la dixital piesllen tamién les posibilidaes tácites
de que la edición tradicional resucite alcuando. ¿Qué quedará
entós de too esto? Asturnews, Asturies.com y blogs n’asturianu
siguen al debalu peles agues cibernétiques. Faen un llabor bien
meritoriu, y dende hai muncho. Con too, el papel, tocar les palabres
colos deos, guarda inda muncho d’un aquel máxicu que nació con
Gutenberg. Cuando dexó d'asoleyase Les Noticies cada vienres
nun lo creyí de dalguna forma. El mio subconsciente nun asimilara
del too la repercusión del fin del selmanariu. La dignidá de la
lletra impresa, se llama. Tocar les coses, mansuñales, sopelexales
físicamente, cariciar les coses, failes más reales, como si la piel
emitiera un ecu que rebotara nos oxetos para devolver un mensaxe de
presencia.
Al
entamar, falaba d’una amarga cazumbre, y nun yera sólo referencia
o chisgu al poemariu d’Hector Pérez Iglesias, sinón que pretendía
amás qu’esti torbolín d’escaleres cuesta abaxo viérase tamién
como una cazumbre valioso, una bébora pa salvase, pa reflexonar el
camín que perdimos, la sienda que debemos percorrer d’equí
n’alantre. Les crisis nun son males ensembre. La metáfora de les
escaleres tamién nos apurre el pensamientu de que les escaleres que
baxen son les mesmes que suben, y la diferencia ye’l fegadín que
ponga’l caminante en subiles. Escribió Aristóteles que nes
adversidaes remanez la virtú. ¿Per ónde empezamos a buscar
virtúes?