Güei
quiero eloxar al fracasáu, al que falla y nun-y importa, al que sabe
que siempres habrá un llugar pa retirase a descansar, y a esi llar
aportaremos toos más ceo que tarde. ¿Ónde ta escrito que trunfar
ye’l mandatu natural del home? ¿Ónde diz que la sobrevivencia
depende del trunfu y los fracasos nun son dables nin aconseyables?
Prestaríame facer un eloxu de les ruines, de la destrucción, del
polvu los años y la povisa que’l tiempu dexa nos recuerdos más
afitaos. D’esos farrapos salen los lladriyos pa llevantar la ponte
del presente.
Toi
cansáu d'oyir qu'Asturies vive cuantayá na decadencia. Pues bien,
pues val. ¿Qué hai de malo en ser los últimos? Cuido que naide
cayó entovía que l'asturianu ye románticu nel sentíu más
estéticu y filosóficu de la palabra. La ñubla que sube pelos
sableros n'iviernu, lo abesío de vallines mineros ensin pisar, los
fierros oxidaos de los castilletes como fémures d'animales
antediluvianos, les muries argayaes de tantu prau escaecíu al
baudite del exiliu rural, la borrina que añuda'l cumal del picu
Llosoriu frente a mio casa... son abondos los badagüeyos de la
nuestra decadencia. Y qué pena que nun apechemos arguyosos con esos
paisaxes de lluz buxo y orpín eternu. Si hasta los cantiles
arregallaos de la nuestra costa faen albidrar qu'Asturies entero ta
esfanando a poco y a poco, y somorguiándose nel mar...
N’Asturies
les ruines tan mal vistes, y nun tenía que ser asina. El patrimoniu
arqueolóxicu industrial nun val un res, nun ye más que señaldá
d’un tiempu de carbón y perres. Les cases, los castilletes, los
llavaeros, y munchos otros finxos que foron símbolu, agora esperen
la muerte definitiva del escaezu. Y d’escaecenos y fracasar, los
asturianos sabemos muncho. Fartucos de criticar a los políticos pola
so incompetencia, yera hora d'asumir aquello que dicía Xovellanos de
que los pueblos tienen el gobiernu que se merecen, y entós los
asturianos, pueblu de fracasaos, tienen políticos fracasaos. A lo
meyor hai qu'asumir el fracasu, abrazar la tochura y ponenos a
reciclar les piedres de cualesquier monumentu prerrománicu y
llevantar estatues y obeliscos a los líderes d'esta tierra, qu'a lo
meyor taben acertaos, y nun se pue, por muncho que nos emperremos,
caltener lo guapo d'esa lluz buxo y esi orbayu nuestro ensin la
coherencia de ser románticos, ensin dexar pa prau esa zuna
d'arramplar con tolo que paga la pena n'Asturies pa convertilo en
parque temáticu de la mentira. ¿Y si resulta que pa siguir siendo
románticos hai que dexar esbarrumbar les muries de la intelixencia?
Y ye
que'l trunfu mayor de la nuestra ruina resúmese na desprotección
d'una llingua guapa que va desaniciándose con cada fueya de
calendariu na tumba d'un falante que muerre. Y en esto sí que nun
hai meyor forma de perder. ¿Qué mayor fracasu qu’escribir nuna
llingua que yá falen pocos? Qué trunfu, por embargu, de la
resistencia, del arguyu.
Hai un antagonismu ente la vena guasona, cuasi destructiva, del calter asturianu, y el romanticismu que tu reivindiques y que fago mio dende que tengo conciencia. Pienso qu´influyencies castiellanes "realistes" sumieron el romanticismu atlánticu per se. Pero yá ves qué tema más especulativu y acientíficu te propongo...
ResponderEliminarHome, ye un reflexón lliteraria, nun pretendía nada científico, asina que la especulación tampoco ta mal. El nuestru romanticismu ye bien atlánticu y bien guapu, pero ta enquivocáu colos oxetivos, o eso pretendía dicir nesti testu. Ta bien amar les ruines y el fracasu siempre que sía el trunfu de la cultura y la intelixencia. El problema ye que n'Asturies, en vez de curiar les piedres del prerrománicu y les palabres del asturianu, en vez d'amar esa coña atlántica y señardosa que tenemos, toes ruines de guapura abondo, déxense esbarrumbar como tantes otres coses equí. Ye un eloxu del fracasu, de bono qu'hai nello.
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