D’un
tiempu a esta parte dame por pensar que l’aforfugu col que furrulamos na
sociedá anguaño ye una falcatrúa estudiada y cucia pa emporcar la visión de la
xente, la so capacidá de xuiciu. Supónse que vivimos nel intre, nel momentu, no
inmediato de les comunicaciones y los sentimientos. Los pensamientos furrulen
al traviés de tweets y frases feches onde la reflexón relluma pola
ausencia y les palabres vacíense de conteníu pa ufiertar un mensaxe de
márketin, de venta y compra cenciella, de marques publicitaries y publicidá de
vida feliz. Por embargu, cuido qu’hai un retrocesu ideolóxicu por muncho que se
vista de modernidá y nueves tecnoloxíes, o reciba l’encontu de llibros y medios
de comunicación p’antroxar de comprobación científica lo que ye una postura
ideolóxica. ¿Qué postura?
Volvemos
al sieglu XIX y a una situación social y esistencial propia d’hai ciento
cincuenta años. Empobínennos al esclavismu y nun queremos velo pola dureza de
la imaxe que reflexa l’espeyu. Paez una esaxeración, pero atopo pocos
argumentos febles. El fin últimu del ser humanu ye convertise en ser productor,
lo mesmo que nos primeros tiempos de la industrialización. Los nenos entamen a
trabayar de pequeños porque la escuela nun busca ser un mediu d’enculturización
(o aculturización nel casu rural) sinón de preparación pal trabayu, que ye
tanto como dicir pal trabayu mesmu. Igual que nel siglu XIX el guah.e entamaba
a trabayar d’aprendiz durante un porrón d’hores y asina siguía hasta su muerte,
agora escaeciéronse de los planes d’estudiu cualesquier interés por preparar a
los escolinos nuna cultura humanística innecesaria pal productor (términu
n’obsolescencia) o, meyor dicho, emprendedor. El empresariu nun riquier ser humanos
críticos o cultos: necesita mano d’obra preparada y flexible. En ciertu mou,
hubo un avance dende entós, porque agora los neños aprenden dende pequeños a
ser flexibles, a cambiar de trabayu ensin mayores problemas con tal de caltener
la productividá. Nun se necesita la historia, nin la filosofia, nin el llatín,
nin la lliteratura. Necesítase un obreru qu’aumente la competitividá,
adaptable, prácticu, que trabaye bien n’equipu, directu de planteamientos y
cerráu nes conclusiones. Les disciplines humanístiques estorben porque faen
pensar y, como la pastilla de Matrix, enseñen a ver la verdadera realidá
que s’arrequexa aculló del instante o rescamplíu d’un eternu presente.
Amunchayá
llamábense aprendices, y agora llámense escolinos, pero entrambos taben preparándose
pa desendolcar un trabayu, ser productivos, meyorar los resultaos de la
empresa. Depués de dalgunes décades, l’obreru retirarase xusto pa morrer o
morrerá n’actu de serviciu. Agora la edá de xubilación retrásase a los 67 años
y pueque a los setenta nun tardando muncho. Naces pa trabayar y muerres
trabayando. O sía, yes un esclavu. Les llibertaes son les mesmes que tien un
mur na xaula, un mur feliz de que-y dexen unes hores pa dormir o consumir los
productos que fabrica. Vivimos nuna xaula d’oro tremada de cachivaches
tecnolóxicos y entretenimientos televisivos con paisanos en calzoncillos
corriendo tres un pelotu o muyeres vocingleres criticando les ofienses y yerros
d’otres famoses pola pura razón de ser famoses. Quiciás nun tea mal la esistencia
d’esos sustitutos del tiempu, que nos ayuden a siguir vivos, almitiendo la
derrota ideolóxica que nos enseñaron dende nenos y que nos renueven pela
televisión en cada telediariu. Que la vida ye asina, qu’hai que ser feliz coles
pequeñes coses. Que les perres nun dan la felicidá. Nun hai más salida que ser
felices un pocu, pa qu’unos pocos sían felices un muncho. O eso espero, que
sían felices, porque sinón sería’l colmu de la indecencia. Esta xaula ta
construyida por ellos y ye la xaula de la realidá. Mercar ye necesario pa
perpetuar el mecanismu d’activación d’esa realidá, la única posible. Si dexamos
de mercar la realidá dilíese y nosotros tamién, que dependemos d’ella. Y somos
felices nella, como’l mur.
La
obsolescencia ideolóxica de dellos conceptos como llucha social, proletariu,
solidaridá (salvo si tapez la caridá) o alternativa social y económica
empobínanos al vértigu de lo inevitable, el fin últimu de la desesperanza y
perende de la sumisión. Como escribe Lipovetsky, el consumu ye una estructura abierta
y dinámica, que desime a los individuos de los llazos de dependencia social, y
consigue una lóxica disciplinaria y xerárquica. Pámique universaliza los modos
de vida, al empar que singulariza a los seres humanos n’esclavos solitarios del
mercáu. El capitalismu como la muerte nun pue camudase, ye la única opción
posible, y nun queda otro que la resignación. Les urnes son el ritual atéu de
la democracia, el rezu necesariu a un dios que nun escucha, como tolos demás
dioses, el sacrificiu periódicu que se consuma y se consume en sí mesmu pa
mayor gloria de los políticos reinantes o los reyes gobernantes. La tranquilidá
de saber que se ta faciendo lo que debe facese sirve d’anestesia pa la
producción diaria de bienes de consumu, de sentimientos de consumu, d’ilusión
falsa, de modernidá obsoleta pola so propia naturaleza de regresu al pasáu. Al
puru esclavismu.