Sigo
a vueltes con Aristóteles y los políticos asturianos, que tienen un daqué de
siloxismu que nun acabo de pescanciar. Pamidea los políticos son esa condición
pública de servidores de los vecinos, qu’asumen les responsabilidaes de
gobiernu col envís d’amenar los destinos de la tierra respectiva y los sos
habitantes. La esencia d’ellos alcuentrase entós nel exerciciu de l’acción de
gobiernu col enfotu de que miren pol interés xeneral pal ameyoramientu de la
sociedá. Dicho esto, según Aristóteles la virtú defínese como l’areté, la escelencia como acción
empobinada a la natura propia de cada ser. Esto ye: la virtú cúmplese cuando la
acción se dirixe a satisfacer la esencia del ser qu’actúa. Los políticos
virtuosos sedríen los que actúen cola sida de cumplir la so esencia de
servidores del interés xeneral que dicíamos enantes, los que busquen el bien
xeneral porque ye’l bien propiu, que ye tamién la parte básica d’ellos como
políticos.
Bono,
pues yá reflexoné n’otru artículu que los políticos asturianos d’acción poca o
ninguna. Más bien viven nun estáu de catalepsia y paralís qu’acomoda mui bien
de veces cola ruina capacidá intelectual qu’amosen. Va too xuncío nun círculu
cada vez más viciosu. Con too, na reflexón del otru día mentí un pocu a
sabiendes, porque l’acción d’un políticu nunca nun ye nula dafechu. Hai un
daqué de movilidá qu’abre dos opciones estremaes a cuentu d’esto y que nun
atalanto la preferencia o conveniencia más apode. Actúen, ye verdá, n’ocasiones
contaes, pero fáenlo y convien decatase de si lo poco qu’actúen s’axusta a la
so natura. Voi esplicame.
Una
de dos: o los políticos actúen conforme a la so naturaleza, mirar polos
intereses d’ellos, robar, prevaricar, enchufar… Y entós la virtú de la so
esencia cúmplenla con creces, pero el diagnósticu moral dexa abondo que
deseyar. O la so esencia ye’l serviciu cabal y intelixente al ciudadanu
porfiando por algamar los oxetivos anunciaos nos respectivos programas
electorales causa de la so elección. Y entós nun cumplen la esencia de la so
naturaleza por razones de sobra conocíes y que podemos recordar en forma
calificativa como egoísmu, zorramplonería, deshonestidá, pazguatismu,
tochura... Poro, nun podemos dicir d’ellos que sían virtuosos ni escelentes.
Nel
primer casu, ún nun pue dexar de pensar que hai que camudar la esencia del
políticu, que ye tanto como camudar la sustancia, que ye lo mesmo que
prescindir de los políticos como mecanismu de gobiernu democráticu. Si los
políticos tan ehí pa robar nun hai necesidá d’ellos, nin ye apode da-yos votos
y falsa llexitimidá democrática (la llexitimidá gánase nel exerciciu y non sólo
nes urnes) nin paga la pena emperrase en caltenelos empicoretaos nos sos
cargos, a la espera de que pasen cuatro años, a la gueta d’una nueva escusa
democrática na qu’empozase a sí mesmos o a la so galdidura moral y política.
Porque l'usu de palabres sacrosantes ablaya más, muncho más moralmente, que la
bayura de delitos cometíos con esi telón d'impunidá que llamen aforamientu.
Como escribía Vicente Verdú hai bien d'años, la política ye un edificiu
desvalixáu, ensin moblame, a lo que yo añadiría que, pancima, ta habitáu por
inquilinos que s'enferronen a palabres que yá nun signifiquen nada pa ellos:
tresparencia, honestidá, decencia, respetu, vergoña. Too val pa siguir nel
poder, inclusive los xuegos de palabres, les falacies, les puertes llingüístiques
a nenguna parte como esi “nun me consta”, que tanto se lleva agora y que voi
utilizar la prósima vez cuando me toque pagar la declaración de la renta.
La
segunda opción, la de que la esencia del políticu sigue siendo'l serviciu al
ciudadanu, pesie a que s'estremen en poco de los delincuentes comunes, como nun
sía porque'l delitu merecería mayor pena y menor gloria, desemboca nun engañu
masivu onde parte la culpa va ser nuestra por nun pone-y bozal al perru o tomar
medíes más dures y contundentes. Si los políticos sobren, entós ye la hora de
los ciudadanos, que tienen que tomar les riendes evitando'l populismu de los
mesies... Si la esencia de la democracia ye'l gobiernu del pueblu, ¿por qué
delega'l pueblu les competencies que-y son propies? ¿Dexes acasu que to casa te
la gobierne'l vecín? Pues eso.