Hai
munchos díes que nun escribo nestes fueyes sueltes onde apunto lo
que veo, o lo que la realidá me dexa ver. El moleskine, frayáu de
tantos tumbos que tien dao, pierde serondiegu les fueyes y les
palabres, que caen del bolsu a los sos deleres. Cambiar de trabayu,
emigración diaria con un nuevu horizonte, torga les idees o esa
capacidá d’esllumamientu qu'amena la escritura. Siéntese ún más
cansáu, menos conforme consigo mesmu. Como que cuesta pensar...
En
xeneral, ye dalgo que toi viendo davezu (ye lo que tien trabayar con
políticos nun ayuntamientu, conocer los requexos escuros, los
cubiles de la democracia). Cuéstanos pensar. Nun sé si pola borrina
que tupe les idees o'l nordés que tresbola'l maxín y nun dexa
albidrar el camín, pero n'Asturies avaga pensar. Ye más fácíl
dexase llevar como borriquinos pal prau, a comulgar con ruedes de
molín, y garrase al tetu que más tarde n'escosar. Pa Jaume Balmes
pensar consiste en conocer la verdá o, polo menos, empobinar
l'entendimientu pel camín que conduz a ella. Pero la clas política,
polo que tengo visto, nun aveza a usar el sentíu común sinón el
contable de sumes y restes, y dalgunes (poques) divisiones. De
multiplicar meyor nun falar.
Magar
que l'ausencia de pensamientu sía cosa propia de políticos, tamién
podemos asegurar que'l nivel mediu de razonamientu del asturianu dexa
bastante que deseyar. ¿Será cosa d’elli o vendrá de fuera? La
forma de pensar del asturianu paezme inmediata, p'arrincar postemas
ensin curar la enfermedá, de respuesta pauloviana, d'alcordase de
Santa Bárbara sólo cuando llueve. Cuéstanos pensar más allá de
la sidra y les terraces enantes soleyeres d'esti branu inesistente.
Deducir les consecuencies de los nuestros actos aseméyase a la
imposibilidá d'un guah.e por nun remoler les prohibiciones de los
adultos. Un querer y nun poder. Depués, tengo sentío en chigres y
places palabres d'un claridá d'idees que me dexen ablucáu. ¿Y si
toi enquivocáu? Vamos da-y una vueltina a esto.
Escribió
Ortega y Gasset que la cultura nun naz de la cultura, sinón de
virtúes y potencies preculturales que dan nella'l so frutu.
N'Asturies tamos tovía esperando poles virtúes porque les potencies
vánsenos pela boca, marafundiándoles, y poro a la cultura fálta-y
muncho a nivel de moqueta. En díes de chigre atopo, por embargu, una
sabiduría popular, llana, que clisa'l razonamientu y desmanguia
cualesquier prexuiciu sobre la nuestra capacidá de pensar. ¿Dónde
naz esta contradicción? Nun vemos más allá de mañana, pero
tenemos una intelixencia escelente pa detectar culpables y problemes.
¿Cómo casa esti arremangu d'intelixencia cola nuestra ablucante
pasividá? ¿Por qué nos movemos sólo cuando yá tenemos la
garduña cerrada? Pámique la idiocia asalta'l les muralles del
sentíu común cuando'l papel o certificáu de xefatura, alcaldía o
dirección xeneral apaez tres la esquina. Abonda ganar un puestín o
una secretaría de daqué y remanez entós la imbecilidá,
incompetencia o pura necedá d'unos políticos y sindicalistes
qu'amenorguen la calidá humana y intelectual del asturianu normal,
d'infanteria. Ye más, adormez les virtúes y potencies del asturianu
pa nun dexalu pensar, y esos picos d'intelixencia desapaecen otra
vuelta baxo'l mantu del clientelismu y la demagoxa. Ye verdá que,
nesti sen y quiciás tea equí l'enquiz de la cuestión, padecemos un
carácter acomodaticiu que nun nos ayuda pa sofitar esta tierra como
merez. Munches veces la felicidá esnidia adulces per un camín pandu
y nidiu y fáltanos el talentu pa caminar perehí ensin dorminos.
Preferimos quedar en casa, sentaos en suelu o echaos na cama,
mirando'l techu, creyendo qu'otros puen facer lo que de nosotros
depende. Somos unos comodonos, intelixentes, pero pasivos la mayor
parte del tiempu.
A estes
altures de la reflexón, la imposibilidá pa pensar asonsaña un
andanciu que bilta de la clas dirixente y atopa tierra y semiente nel
asturianu discurridor pero comodón, qu'andulia al debalu d'unes
garantíes más o menos firmes de siguir comiendo mañana. Nun hai
xeitu de pañar les riendes del carru y emburriar al conductor pa
encarrerar el nuestru destín per siendes menos transitaes, más
mediates, y quiciabes más doloroses, pero tamién más correctes y
honestes. Nun pueo dexar de pensar qu'Horacio escribió carpe diem
pensando nos asturianos y que la verdá como entendimientu del pensar
nun la vamos conocer en munchu tiempu.