TOROS

Munches formes d’irracionalidá dependen de los güeyos con que se mira’l mundu. Yá lo dicía Machado: “El ojo que ves no es / ojo porque tú lo veas; / es ojo porque te ve”. En 2011 morrieron 12.500 persones n’atentaos terroristes en tol mundu y los Estaos Xuníos aprobaron un gastu d’inversión de mediu billón de dolares pa lluchar contra’l terrorismu. Por embargu, cada añu muerren nesi país 33.000 persones por aciu de les armes de fueu. Toles regulaciones qu’intentaron llimitar l’usu y posesión d’armes de fueu foron zarapicaes nos tribunales acoyéndose a la Segunda Enmienda. Hai pocu dalquién se preguntaba cómo podía ser posible caltener estes lleis permisives con estes cifres o colos casi 3.000 menores fallecíos por disparar un arma, les matances n’institutos y campus universitarios, o inclusive los cincuenta estadounidenses diarios que se suiciden ensin nengún problema col arma correspondiente. Pa entender esto y l’enorme poder de l’Asociación Nacional del Rifle hai qu’acudir a esplicaciones económiques, con un negociu que mueve millones de dolares tolos años y que nun decai, pero tamién a esplicaciones culturales que son les qu’agora m’interesen. Pa entender esi amor de los estadounidenses por tener un revolver na mano hai que tornar a la conquista del Oeste, al mitu fundacional d’un país únicu, onde los primeros colonos y los sos direutos descendientes protexeron les sos tierres d’indios, británicos, mexicanos, o franceses a golpe de cartuchu. Ser americanu (pa ellos América ye Estaos Xuníos) encartia dafechu cola propiedá d’armes y l’individualismu que se desendolca na posesión y usu d’una arma de fueu. ¿Pue paecer irracional que muerra xente pol meru caltenimientu d’un vezu primixeniu y tradicional, pol respetu a esencies supuestamente patriótiques? ¿Ye normal qu’heba derramamientos de sangre, anque sía una sola persona, pol encerriñamientu absurdu en caltener una costume de sieglos, propia del pasáu y fuera d’un presente civilizáu o tan civilizáu como s’espera d’un país como Estaos Xuníos? ¿Qué interés real hai n’embizcase a facer salvaxaes col envís de respetar nun se sabe qué tradiciones, memories familiares o cultura inmaterial d’un pueblu (al marxe de la heteroxeneidá que nesi pueblu puea acolumbrase dende fuera)? Ensin nenguna dulda, pa nosotros, españoles y europeos, cultos ya ilustraos pol sieglu XVIII y la Revolución Francesa, abúltanos que los americanos tienen una avería seria na cabeza pa permitir que se sigan cometiendo actos inhumanos en nome d’una historia que yá ye pasáu, y d’unos vezos sanguinarios y xabaces qu’escapen a la sensibilidá que se presume de persones intelixentes, dignes y consecuentes.


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