Archive for septiembre 2014

Díes d'orbayu y sol



¡Qué cambiantes somos los asturianos! ¡Qué rebexín con pensar un día d’una manera y al siguiente d’otra! Esti humor atlánticu nuestru, desconfiáu no fondo, coñón y atmosféricu recuérdame munchu al tiempu d’Asturies (meteorolóxicu, non cronolóxicu, que too convién esclarialo). Escribo esto mentes m’anuncien qu’hoi va ser el día más calentón y afogadizu del añu y les protestes xorrecen al mio rodiu. Nunca nun tamos contentos, cuando por frío, cuando por calor. Primero préstanos un pocu de fríu, pero dos díes asina y esperamos el sol como guah.es el recréu. Una selmana de sol y tamos ablayaos pol sudu y la cascancia de los rellumos solares nel nuestru pelleyu tradicionalmente blancu. Y estos padecimientos treslládense a los nuestros vezos y costumes, dexen un posu d’inseguridá y aliten un ánimu pa retrucar tolo que nun s’amañe al nuestru humor veleteru.
Con too, les quexes de nós nun son gratuites. El vienres llovió como si nun hubiera mañana, el sábadu llevantó de calor con ñubes sucies y cielu arregalláu, el domingu cayíen los páxaros, pero a la tarde torcióse’l día y zarapicaron les temperaturas hasta que tuvi qu’endolcame na cama como un corpuspín ante’l peligru. Ayeri entamaron a xubir y hoi ameyoró tanto l’asuntu que sudo por ser y tar, ensin más conxugación verbal que sía dable o aconseyable. ¿Quién manexa’l termostatu d’esti país arrequexáu ente’l mar y los cumales? Según Miguel Rodríguez Muñoz, les estaciones del añu n’Asturies asocédense igual que si foran mangoniaes por un maniáticu del zapping, pero cuido qu’equí refierse más bien a que los díes camuden en socesión azarienta y imprevisible, porque les estaciones sí que nun me paecen tan cambiantes. De fechu, a diferencia del restu del mundu occidental (que ye’l que meyor tengo pasiao y respirao), Asturies tien sólo dos estaciones: primavera (d’abril a setiembre) y seronda (d’ochobre a marzu). El ciclu vital y estacional que tan bien conocíen nos pueblos repítese con regularidá confiable y menguao de cambios, ensin sobresaltos más allá de los individuales de cada día o cada hora, que escribí unes llinies atrás. Nel cómputu mensual de temperatures y agua que se puea facer en territoriu asturianu, les cifres aseméyense abondo tol añu, de xeitu qu’entramos n’agua n’ochobre y nun salimos hasta l’ochobre siguiente con pingarataes de sol en xunetu y agostu y munchos díes buxos pel mediu de cualesquier selmana, del mes que sía.
Esto tien que preconfigurar dalgo, nun sé, un daqué de quién somos y cómo nos atopamos nesti universu particular. La decepción como llingua d’aseguramientu y perfeccionamientu, la rocea como escudu de defensa frente al futuru y al presente, la resquiebra nos convencimientos propios a la mínima crítica ayena (yá sabemos que lo ayeno vien d’acullá, onde brilla’l sol y les idees, qu’en seco paez que se piensa meyor, o eso nos dicen), los suaños siempre realistes del asturianu (d’esto habrá que falar dalguna vez), que nun s’atreve a volar nun vaya ser qu’espierte y duelga la realidá más de lo que yá duel ensin dormir nada… Too ayuda a xuntar les pieces del calter asturianu. Celebramos les allegríes, pero celebrámoslo pocu. N’otres tierres, más del sur hai que dicilo, les rises son risotaes y les victories son definitives. N’Asturies nun rimos, sonrimos como muncho, y les victories son siempre pírriques. Llevantamos el puñu pa celebranos y celebrarlo, pa reivindicar y p’amenazar, p’afirmanos y pa reafirmanos, porque nun nos atrevemos a abrir les manes y aplaudir. Pensamos que mañana va volver llover y nun paga la pena acelerase tantu por tan pocu. La sonrisa coñona d’un asturianu énte los glayíos desaforaos d’un calentucu d’ánimu y espíritu remite a esi tiempu atmosféricu qu’espera como un raposu a que te descuides, y descuides el paragües en casa.
Cuando estudiaba la carrera, compartía una zuna tácita con un collaciu filosóficu y tristón, col que fici los cinco cursos, una d’eses maníes que xuncen y sirven d’argamasa pa iguar una amistá, una tochura absurda y ensin sentíu, o con tol sentíu del mundu según se mire, qu’entienden dos persones como códigu ente elles y que necesiten pa saber qu’hai un venceyamientu, un vínculu invisible de comunidá. Esti xestu consistía n’imitar a Yelena Shushunova, y facíemoslu siempre depués de preguntanos ún a otru qué puntuación sacáramos na última llista de notes publicada. Voi poner n’antecedentes al llector.


Imaxinemos la situación: Yelena Shushunova y Daniela Silivas enfréntense en tolos aparatos durante la final de los Xuegos Olímpicos de Seúl en 1988. Les puntuaciones son paecíes y nun baxen del 9.900. La perfección de los exercicios apavoria pola cenciellez cola que s’executen: paraleles, barra fixa, suelu… Alternen les notes, a veces un 10, otres un 9.900… Nel últimu exerciciu van empataes. La tensión ye máxima, una de les finales más competíes de la historia. Salta Silivas y consigue 9.950, lo que xuncío a la ventaxa que trai de 0.025 nos otros aparatos, esixe de Shushunova un 10 de los seis xueces pa mediar un 10 nel total de los exercicios y ganar l’oru. Salta Shushunova. El saltu ye perfechu, pero ella va pal asientu y permítese namás una sonrisa. Los xueces fáense esperar. La cara de tensión de Daniela Silivas ye un poema, nun sabe si rir o llorar, la probe rumana.
Mentes tantu, la rusa Shushunova tien los güeyos zarraos, la cara seria ensin barruntar enfadu, un puntu de resignación y confianza, un enfotu mui asturianu de que va dar igual una cosa qu’otra, y lo que güei ye derrota mañana pue camudar en victoria. A la fin, los xueces sacan la nota: 10.000. Shushunova mira a la cámara y fai’l signu de la victoria colos deos índiz y corazón. Nun sé yá si esto foi asina, si hai rexistru videográficu, o too ye frutu d’un alcuerdu compliz ente’l mio collaciu y yo. Pero cuando aprobábemos un examen mirábemos ún pa otru, colos fustaxes serios y soviéticos, y facíemos la V de la victoria. Namás. ¿Quién sabe qué tiempu fadrá mañana pa qu’una pequeña victoria mereza más esparabenes de les necesaries?, pensábemos entós y agora.

Leave a comment

Invitar a casa

Desconfiamos de los demás, volvímonos unos setosos, Anque tengo falao del carácter poliédricu del asturianu, foi siempre como ser social, esto ye, en cuantu a comportamientu colos demás. Na mesma persona atopamos el sentíu del humor y l’amarguxu más concentráu, el miéu y la resignación, la xenerosidá y l’egoismu, y asina munchos más. Por embargu, esi trastornu de personalidá tripolar nun se da cuando vemos el comportamientu del asturianu ún a ún. Nesti contestu habría unos mínimos de sentimientu y identidá personal monolíticos y pedregosos. Un mínimu común denominador. Como una frontera pela que’l pasu nun se permitiera a toa clase d’actitúes. L’asturianu aguántalo too, prefier nun complicase la vida social, pero defiende con fuercia la so intimidá personal, qu’entama de puertes pa dientro y termina nel so pechu y na so cabeza. L’asturianu paez abiertu a la xente, vocingleru y folixeru. Ser un paisanu esixe tamién saber tar, saber comportase nes ocasiones más estremaes. Un paisanu nunca nun falla, porque’l so nome y el de la so familia ponse en xuegu con cada xestu públicu. Poro, la separación ente lo público y lo privao tien nel asturianu una consistencia radical, de raigañu. Ser un paisanu implica lo mesmo en casa que na cai, pero los espectadores son distintos.
L’asturianu protexe la so casa cola ausencia de peligru. Pocos mecanismos de protección sofiten tanto la evitación d’una respuesta como l’ausencia d’ataque. Perugrullada asemeyada sólo tien xustificación escribila porque detrás treslluz una concepción familiar de la intimidá, como si lo íntimo fora acullá del propiu cuerpu p’acarretar tamién como partes propies a persones enteres, miembros de la mesma familia, que desendolquen un sistema simbólicu del asturianu como persona. La casa abelluga a ún dientro, pero ún ye más que ún mesmu. Ye tamién la muyer y los fíos, los pás, los güelos. Nun importa la cacía que recueye la sangre mientres sía la mesma. Y la sangre, nesto nun somos distintos a cualquiera, prefier guardase dientro d’ún, y nun dexala a la vista.
Dicíame un castellanu afincáu n’Asturies tola vida que l’asturianu nun yera tan abiertu como paecía. L’asturianu nun t’invita a casa. Entamar una espirica nun chigre con un asturianu ye lo más cenciello del mundu. L’asturianu ta esperando por ello, cásique deseyándolo. Podéis ser los meyores amigos del mundu, falar de too, querer lo mesmo, confesase lo más fondo y llorar poles llaceries del mundu. Pero cuando sía mui tarde, o l’albancia avise del riscar d’otru día nos cumales llonxanos d’esti valle de llárimes y risotiaes onde nos punxeron los pás, caún dirá pa casa, y nun habrá más. El castellano nun te fala, cásique nin te mira cuando entres nel chigre. De mano, los chigres castellanos son más tristonos, amusgaos, y secos. Los parroquianos mírente al entrar, una güeyada d’abaxo arriba y vuelta al periódicu. Les coses coméntense en voz baxa, en corrillos polos requexos y ensin abrir munchu nin la boca nin el corazu. Hasta’l castellanu más cantarín fala sonce, pero invítate a casa depués d’un tiempu de convivencia nel pueblu. Yes d’otru lláu, pero vinisti a trabayar la mesma tierra, y eso igüa un canal soterrañu de comunicación ente les persones.


L’asturianu nun t’invita a casa. Hai años que sois amigos, que vais de vacaciones xuntos, hasta quedáis de folixa pela nueche, empalmando xaréu y trabayu, clariar y tapecer nuna llinia continua y decidida dica la murga amistosa d’unes sidres. Conoces a los sos collacios, les moces que-y gusten y tan vetaes pa ti o los homes, según el casu, que tamién tranquen les posibilidaes de seducción so pena de perder l’amistá ganada y merecida. Sabes muches coses de la so vida y, poro, la confianza nun ye sólo una palabra escrita nes paredes de la memoria mercantil de delles feches de como’l cumpleaños o les navidaes. El llazu que vos xunce ye bien fuerte, pero nun taría en to casa más d’un par de veces, o pue qu’entovía non. L’asturianu ye mui abiertu, pero la casa de so ye un castiellu imposible que nun almite la entrada a cencielles. El peaxe a la casa d’un asturianu cóbrase bien caru y les puertes ábrense cuando la asturianu ta mui seguru de nun dexar entrar al l.lobu. El llar ye sagráu. Les palmiotaes na espalda y les palabres gayoleres espárdense en cualquier momentu por mor de la natural pachorra del asturianu. Pero hasta ehí. En casa entren namás que los de casa.

Leave a comment

Ser un paisanu



Con tantu naufraxu tamos perdiendo hasta les referencies identitaries, y nun me refiero a banderes nin himnos nin toa esa mena de merchandasing ideolóxicu qu’arrefundien pa escontra la xente dalgunos partíos políticos. Refiérome a les construcciones, íntimes y solidaries al empar, que componen el carácter asturianu al marxe de llímites burocráticos. Nesti sen, naufragamos ensin aloya dable. La derrota psicolóxica de los asturianos ta llevando a un esbarrumbamientu de los sos afitamientos simbólicos, aquellos que funden un carácter o una manera de ser. Delles espresiones llingüísticques dicen muncho del asturianu como ser consciente, responsable de los sos actos acullá de consideraciones individual, como suxetu colectivu (y non políticu, que nun toi equí apurriendo nenguna propuesta nacionalista). L’análisis que pretendo ye cultural dafechu, a partir d’impresiones personales y esperiencies diaries, quiciás ensin sustentu científicu pero con un convencimientu ciertu d’achisbar dalguna triba d’orientación nel carácter de los asturianos. Dellos comportamientos vencéyense al asturianu nun estereotipu iguáu dende fuera, y otros nacen de dientro, con una semántica especial qu’apunta nicios concretos y determinaos.  Nun soi quién pa saber si la espresión “ser un paisanu”, qu’usara mio pa y mio güelu pa enculturame cuando neñu, reblagara percima de los cumales qu’a mou de llende arrodien les cuenques mineres. Que lo sintí siempre pa esti llau, nun hai dulda. Que n’Uviéu, Bimenes, Onís o Cuideiru s’utilice tamién, d’eso tengo más duldes, anque sospecho que sí. Tamién convién “ser una muyer”, y la imaxe consolidada de vezos qu’esa expresión implica ye estremada de los vezos del home, y ye que les esixencies pa unos y otres nun son les mesmes. Con too, sí ye igual qu’esa metáfora supón una riestra determinada y constante de característiques que l’home o la muyer, según el casu, debe cumplir. Ser un paisanu nun implica pal home, que ye’l supuestu que meyor conozo, un rasgu determináu nos muérganos sexuales. Ser un paisanu nun obedez a pertener al sexu masculín, sinón a practicar unes maneres concretes de rellación social.
Ser un paisanu ye tener un destín, y creyer nel destín supón asumir una responsabilidad consciente sobre la propia vida. Pensar qu’hai un destín abulta sobre’l llombu como una fardalada d’obligaciones morales, de responsabilidá en resume. Un paisanu asturianu débese a la palabra, y pa siguir siéndolo débese a la coherencia y a un sentíu desarrolláu de la xusticia. Anguaño ta perdiéndose, pero una comunidá social como l’asturiana fundóse y asentóse sobre les convicciones y la confianza d’unos paisanos n’otros, y d’unes muyeres n’otres. Venceyao a ser un paisanu ta la espresión “nun tener chapeta”. Chapeta significa formalidá o, lo que ye lo mesmo, responsabilidá. Nun basta responder a los petites personales: un paisanu tien consigo y cola so familia una responsabilidá de caltener un estáu de respetu personal y social. La so vida abarca acullá d’un espaciu llimitáu de tiempu coincidente cola so permanencia nesti mundu. Hai un destín que respetar y onde respetase.
 

 Amás, ser un paisanu o una muyer “de la so casa”, que dicíen cuantayá, nun ye oficiu por hores, sinón condición permanente y consecuente. Les implicaciones d’amosar una manera de ser y tar énte’l mundu nun camuden pol llugar onde se desplieguen. Ser un paisanu ye una condición moral, y como tal esixencia ética ye imperativo exercela en tou momentu, tamién en casa. Al aviesu de lo que puea pensase, quiciás sía en casa onde ser un paisanu importe más, porque en casa encultúrase a los guah.es, que son la semiente pa espoxigar la cadarma simbólica qu’hai tres los vezos autorizaos y respetables del asturianu arrechu y responsable. Los guah.es tamién responden ante la familia de les sos trastaes. Trastaes, calaveraes, enriedos y fechorías que, si tien un puntu de gracia, nun van dexar en mal llugar a la familia, sinón que puen ser niciu de futuros paisanos y muyeres de respetu. Pero, de mano, l’espeyu patriarcal dicta unes ringleres nidies sobre cómo hai que ser y responder de nenu y de mayor, condiciona y determina, esplica por asonsañamientu. L’asturianu ye un paisanu dende que se llevanta hasta que s’acuesta, cuando mira y cuando lu miran, y tamién cuando nun pue ser vistu, especialmente cuando, invisible pa toos, ye visible pa elli namás. Entóncenes pue demostrase meyor a sí mesmu’l valor de la sustancia ética cola que ta fechu. 
Con too, ye verdá qu’esta característica ta perdiéndose, y piérdese, qué curioso, la importancia que tien la pérdida material (sí, perder pue ser importante) a resultes del beneficiu moral. A veces piérdese pa ganar, diz mio pá de cuando en vez. El verbu ganar cárgase d’una significación positiva, que suel tener en términos económicos, y esa semántica algama a estremaos campos de la vida humana, como si fora un verbu omnipresente y necesariu. Cásique auxiliar, como l’haber o’l ser. El capitalismu enraigonáu en toles estayes de la sociedá d’anguaño vuelve incomprensibles aquellos vezos que nun encartien con un resultáu beneficiosu o bonal no material. Ser un paisanu, a veces, cuesta perres o implica un dañu económicu, pero implica tamién una ganancia moral y de respetu qu’entama a esnidiase como acepción consuetudinaria. Ta perdiéndose, y los criterios resultadistes condicionen les actitúes y les rellaciones ente la xente. Y cola perda de la condicición de paisanu o muyer, esbarrumba la confianza nos demás, esa xuntura imprescindible pa conocenos y reconocese.

Leave a comment

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.