Archive for octubre 2013

Sobre la crítica lliteraria na lliteratura asturiana (II)



Dicía Sainte-Beuve, que’l críticu ye un llector, pero un llector mui singular que deprende a lleer a otros, faciéndolos entrar na obra lliteraria. A vegaes, el críticu fai de voceru d’un grupu empresarial. Esi críticu (que suel ser periodísticu) nun ye’l críticu nel que taba pensando Sainte-Beuve. Cuido que taba pensando más bien nel críticu independiente, qu'opina ensin suxetase a odios personales (a un editor o autor que-y cai mal) nin amores esperíos (los que deriven de trabayar pal sellu editorial de la obra que reseña). Poques coses pue haber peores pa un críticu que tener dueñu, porque entós nun ye dueñu de les sos opiniones, que ye tanto como dicir que yá nun ye un críticu. Pamidea que Sainte-Beuve pensaba más bien nel críticu que desmonta’l llibru, daquién que revela los secretos del misteriosu milagru del encantu lliterariu. Llograr encantu esixe talentu, pero tamién munchu oficiu. El críticu pregúntase si nesi oficiu hai engañu o sólo trabayu y pensamientu. La independencia, o lo que ye igual, la necesidá d’axustase a la conciencia estética de caún, ye l’únicu mandamientu del críticu lliterariu. Cualesquier esvíu d’esa máxima ye pecáu. El críticu nun tien que pensar n’otra cosa que n’aforra-y al llector llibros destinaos al reciclaxe.
Nel casu de nueso, hai que dicir que na lliteratura asturiana fai falta crítica lliteraria. Ye chocante que conclusión tan evidente nun rescample nes encuestes de El Surdimientu y la lliteratura n’asturianu: normalización y estandarización. La edición de llibros n’asturiano ye abondosa, y por embargu, hai poca crítica, o lo que ye peor, poca atención de los medios periodísticos o lliterarios: poques talayes dende les qu’exercer esa crítica. Y cada añu, edítase n’asturiano un camionáu de llibros que terminen nos requexos empolvoriaos d’almacenes y estantes.
Si nel artículu del otru día dicía que la crítica lliteraria ye importante pa la lliteratura, referíame al fechu de que la crítica lliteraria ye l'únicu termómetru qu’influye nel tiempu. Contra más crítica, meyor lliteratura. Nun sedría un procesu automáticu, pero sí sofitaría un estáu de tensión íntima nel escritor que publica. Fadríalu más atentu, sollerte y consciente de lo qu’escribe. Porque’l críticu lliterariu desendolca una función de señalar al autor (cuatro güeyos ven siempre más que dos) ónde tan los fallos o deficiencies de la obra lliteraria.
Anguaño, l’escritor n’asturiano sólo pue esperar a lo que digan, en blogues casi secretos, llectores anónimos que non siempre razonen la so opinión. Ello tien l’interés de conocer el gustu de los llectores, asuntu nada xirigateru qu’afita aficiones y convencimientos. Pero l’escritor, na llingua que sía, tamién quier saber la opinión de xente que lleva lleendo tola vida, qu’afondó nel conocimientu de les estructures narratives o poétiques, y que, en dalgún casu, hasta punxo en práctica los sos conocimientos críticos con obres lliteraries meritories o non. El críticu pue acertar o fallar, pero si ye bon críticu va razonar la crítica, y nada implica tantu arriquecimientu como’l discutiniu razonáu sobre la obra d’ún. Nun ye que la opinión del llector nun cuente (de fechu ye la opinión más importante), sinón que’l críticu ye’l que tien l’atril d’un mediu de comunicación pa entamar un alderique públicu. El llector, por embargu, ta suxetu pola conocencia, mayor o menor, del blogue nel qu’escribe y non siempre presta una atención crítica a la llectura comentada.
Esto de l’atención crítica tien su aquel. Ye un xeitu de mirar la páxina escrita nuna zuna por trascender la llectura y asitiala nun nivel de reflexón distintu. El críticu mira con güeyos revesosos, pero aparca los prexuicios na portada del llibru p’afondar nelli col envís de diagnosticar el méritu y la capacidá del autor. El llector común nun busca más allá del entretenimientu o, el más lleíu, enxuicia en función de les impresiones intelectuales o sensitives recibíes. El bon críticu lliterariu pon en conexón el mundu de la obra, el del autor y tola rede lliteraria que se texe al rodiu d’esa obra en referencies biográfiques y intertestuales.


Na lliteratura asturiana nun hai atención nin de los medios n’asturiano, esbillando aquelles obres que merecen una llectura fonda, nin de los medios en castellano, ufiertando al llector una puerta pa entrar na rica lliteratura asturiana. Hai dalguna excepción, honrosa y digna en revistes (Lliteratura, Campo de los Patos… o n’aquel desapaecíu Estandoriu, qu’edité me paez cuantayá), pero nun faen mar. Una apuesta seria y de contino pola crítica d’obres n’asturiano fadría surdir una conciencia crítica de carácter xeneral, un estáu de discutiniu sobre’l valir de la lliteratura que se fai anguaño n’Asturies. Sedría bono qu'hubiera medios enfrentaos sobre si una obra ye bona o non, que los críticos llevantaran la voz pa señalar a los autores qu'escriben col enfotu de crear una carrera lliteraria personal y honesta, y aquellos qu’escriben, publiquen y, a lo meyor, corrixen depués (cuando nun ye necesario nin tien igua).
Pero podemos tar tranquilos toos. Al final, el llector, el críticu y l'escritor somos afortunaos, porque hai un críticu más importante que siempre acierta, y al autor siempre se-y va reconocer la so valía o la so ineptitú. Esi críticu ensin piedá, que xunce a toos baxo’l mesmu sellu, ye’l Tiempu, que nun engaña a naide, nin miente, nin tien dueñu al que sirvir.

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